lördag 9 juni 2018

FOCUS

Hello beautiful people what is UP? Ehm, det där med att börja blogga igen gick ju sådär. Elva inlägg hittills i år ändå, nästan två per månad ju!! I genomsnitt då, har inte kollat in här sedan april. MEN vet ni vad, nu har jag sommarlov and a lot of time on my hands. Landade i Österbotten igår efter några lediga dagar i Uppsala och Stockholm. Är typ lite apatisk efter att ha tentapluggat tre veckor i sträck och nu är allt plötsligt över och jag är ledig?? I tio dagar till i alla fall. Fattar inte riktigt varför men ofta då jag borde vara som mest euforisk över att jag åstadkommit något och kan lämna det bakom mig så blir jag tom på något sätt? Har i princip varit på dåligt humör i en vecka nu och det är ju inte så najs. Jag kämpar faktiskt hårt med att vända mitt humör och ändra min attityd men det går sådär. Nåväl, I'll get there.



Okej men nu till det jag tänkte att detta inlägg skulle handla om! Jag har alltså gått och anmält mig till ett OCR (obstacle course race) som går av stapeln i mitten av augusti, och tanken är att jag skall dokumentera min träning här! För jag tycker det är kul att blogga men orkar inte riktigt skriva om livet i allmänhet så jag tänker att det är trevligt att ha något typ av fokus i bloggen. Träningen är ju något som hänger med året runt och som jag tycker är roligt att skriva om. Plus att jag tror att det är kul att kolla tillbaka på hur jag tränade. Maj har inte varit en bra träningsmånad alls, jag blev sjuk efter valborg och kunde inte träna på 2+ veckor vilket verkligen drog ner på mitt träningsflow. Faktumet att jag även rest och varit borta de flesta helger i maj plus allt tentapluggande har gjort att jag inte fått in någon rutin i tränandet vilket har gett mig lite panik. Är annars ingen människa av rutin men när jag inte tränar bra mår jag riktigt dåligt. Sammanfattningsvis ligger jag lite efter träningsmässigt och har typ sämre kondition än i april. Försöker att inte go crazy about it för det är inte hälsosamt. Okej ska sluta babbla nu och skriva om dagens träning istället (alla hurrar)!

Träning 1. Hoppade i bilen efter frukost och körde till den s.k. "sportstugan" (det är faktiskt platsen där min skidkarriär började! Så många fina minnen, att tänka sig hur långt jag tog mig därifrån? :') Skoja, min skidkarriär är en historia med åratal av halvkassa prestationer som fortfarande ger mig blodsmak i munnen och rinnande snor när jag tänker på dem). Ville testa springa på mjukare underlag då jag fått rätt ont i benen när jag sprungit på asfalt/grus. Där körde jag först en lite längre sträcka på totalt 4,5km i två etapper och försökte förbättra min tid på den andra etappen (vilket jag gjorde ganska lätt pga är dålig på att springa längre distanser och kunde vara mycket snabbare om jag bara ansträngde mig lite mer). Sen körde jag sex stycker 100m backintervaller och avslutade med att springa lite i trappor. Helt ok pass, måste verkligen bli bättre på hela spring-grejen. Korta distanser och explosivt kan jag men längre, not so much.

Träning 2. Har inte tillgång till gym så fick köra ett plyometrics-pass ur min träningsguide hemma på bakgården (en typ av hoppträning). Hade inte heller någon utrustning så fick modifiera. Träningsguiderna jag använder mig av i styrketräning är utformade av Natacha Oceane och jag ÄLSKAR DEM (går nog att hitta bara man googlar hennes namn). Jag har köpt både Move. och Cut. och det är ärligt talat två av mina bästa köp i år. Det blev också ett helt okej pass, var lite trött i benen men nöjd!

För att vara tydlig, jag brukar inte träna två gånger om dagen utan det kommer nog bli så nu för att jag har mycket tid och känner att jag måste ta igen. Min tanke nu när jag börja skriva igen är att försöka vara väldigt ärlig i mina inlägg och inte få det att verka som något det inte är, för jag känner att många som bloggar/vloggar/instagrammar om träning glamouriserar det så himla mycket. Jag har en tendens att börja träna jättemycket efter en period av sämre träning pga ångest vilket är tråkigt men vet ni vad, jag jobbar på det. Typ. Jag försöker jobba på det. Jag älskar verkligen att träna och jag känner att sättet jag tränar nu och det jag tränar inför gör att fokuset ligger mycket mer på prestation och inte på utseende vilket är SÅ najs. Med det sagt ska jag nog göra upp ett schema för de kommande tio dagarna så att jag tränar bra men ändå får in välbehövlig vila.

Men nu, godnatt!


Inga kommentarer: