onsdag 13 juni 2018

3 DAYS OF TRAINING

Hej alla fina! Kvällen till ära blir det ett simpelt inlägg där jag sammanfattar de senaste dagarnas träningar och vad jag lärt mig under vägen, haha. Dessa inlägg blir ganska detaljerade, mest för min egen skull så jag kan se tillbaka, men KANSKE finns det någon där ute som är intresserad!


I måndags kände jag för att ta det ganska lugnt eftersom jag ville vara pigg i benen inför 10km löpning nästa dag, så jag begav mig ut på en cykeltur. Cykling känns som en väldigt bra form av LISS (low intensity steady state) för de dagar då man vill träna något men inte köra intensivt. Man kan cykla ganska långt och ganska länge utan att bli särskilt trött, men ändå höja pulsen litegrann. Jag cyklar överallt i Uppsala så är rätt van med den typen av rörelse, vilket gör det till bra återhämtningsträning. Det blev en ganska lång runda ändå - jag har ingen snabb cykel utan snarare en "mommo-cykel" (vet inte vad jag annars ska kalla den) men försökte hålla lite tempo ändå. Och jag fick min hängmatta från Halpa-Halli vilket var målet! ;)


Igår hade jag alltså bestämt mig för att springa min första mil "på flit". Har ju spelat fotboll i många år där man förstås springer långa sträckor på planen och under intervallträningar, men det är inte alls samma typ av träning. Tror faktiskt inte att jag någonsin har försökt mig på att springa en mil i jämnt tempo. 

När jag satte igång var det svårt att veta vilket tempo jag skulle lägga mig på (tanken var att springa i jämn fart under hela rundan, med lite ökning i slutet bara för att sluta starkt). Först var målet att springa på under 60 min, men jag insåg ganska snabbt att jag nog lätt orkade hålla under 5:30/min så jag ändrade mig till under 55 min. Klarade det målet med lite marginal och kände även efteråt att jag hade orkat ge mer, vilket är en trevlig känsla inför framtiden! Det är verkligen ingen supertid men det finns inte heller många uthålliga muskelceller i min kropp, haha. Så i det stora hela är jag nöjd, nästa mål är 50 min vilket jag tror jag kan fixa. Måste dock hitta en mindre kuperad runda, nu hade jag flera backar att ta mig upp för vilket gör att det går långsammare. Mindre asfalt hade också varit najs.


Idag åkte mamma och jag till stan för att gå i lite affärer och käka lunch. Jag var mest ute efter vandringskläder och eventuella loppis-fynd, men kom hem tomhänt. Verkligen helt okej, jag försöker att bara köpa saker jag verkligen vill ha. Hade även tänkt kolla in ett nytt utegym som min farbror tipsat om, men det blev så att vi bara körde förbi. Hade varit kul att testa det, men nu i efterhand var det nog ett bra val att åka hem. Hade stämt träningsdejt med min vän Christine, och körde ett överkroppspass ur min träningsguide. Blev väldigt trött under passet och kroppen kändes tung som tusan, men jag lyckades ta mig igenom själva styrkedelen och det kändes ändå bra efteråt. 

Till detta pass hörde också en HIIT-del, högintensiva spurter på löpband och cykel. Kände mig ganska pigg och taggad så bestämde mig föra att köra. HIIT-passet bestod av 6 x 30 sek spurter på avstängd löpmatta (deadmill sprint), 6 x 30sek vanliga spurter och 6 x 30 sek på cykel. Riktigt najs pass i vanliga fall men deadmill sprints tog totalt KÅL på mig och jag klarade bara av en vanlig spurt innan jag blev tvungen att lägga av. Har aldrig förr behövt avsluta ett pass i träningsguiden, men nu kändes det bara fel och som att kroppen inte ville mer. Var väldigt sur för att jag inte klarade av att slutföra passet, men efter att jag tagit mina grejer från omklädningsrummet kände jag illamåendet bubbla upp och blev tvungen att kräkas?! Har bara kräkts en gång tidigare pga ansträngning under någon fotbollsmatch. Kombinationen av sushi-buffé under dagen och hård ansträngning gjorde att min kropp bara "nope". Note to self - lyssna på din jäkla kropp. Nu i efterhand fattar jag ju att jag måste planera mina intensiva pass bättre så att jag får ut det jag vill av dem. Imorgon blir det alltså en lugnare dag!

p.s. Jag hoppas att mina screenshots från Runkeeper inte gör mina inlägg träningshetsiga? Dessa inlägg är till för att dokumentera hur jag tränar så jag kan se tillbaka på det och kunna göra saker bättre. De är inte till för att uppmuntra till att man måste träna varje dag, för det SKA man inte. Jag har medvetet tagit bort kalorimängden från screenshoten för det är INTE fokus på det i den här bloggen, och det är också viktigt för min egen skull att inte lägga någon vikt på den siffran.

Inga kommentarer: