lördag 6 januari 2018

FITNESS-MÅL | 2018

Ett av mina allra största mål för i år är att verkligen satsa på träning, min kropp och mitt psyke (som hänger ihop på fler sätt än jag kan ana). Då menar jag inte att jag ska tvinga mig själv till att träna mer - utan träna bättre och smartare. Träna för att bli en bättre version av mig själv och framförallt för att må bra psykiskt. MEN jag ska även försöka lära mig att må bra även om jag inte tränar. Under det senaste halvåret har jag tränat ganska bra (eller ja, mycket), bortsett från lite sjukdomsperioder och så, men eftersom jag har tendenser att bli väldigt fixerad har det till slut blivit till den grad att jag mår väldigt dåligt om jag t.ex. inte hunnit träna som planerat, och i vissa perioder har jag inte förmått mig ha vilodagar p.g.a. den ångest som uppstått om jag inte gått till gymmet. Ett sånt här beteende och tankemönster är ju i högsta grad ohälsosamt, men det är svårt att komma ur när man väl kommit in i det. Det är inte som att jag tränat sönder mig själv, men jag misstänker tyvärr att jag kunnat få bättre resultat om jag tillåtit mig själv vila lite mer under de senaste månaderna. Om man bryter ner sin kropp varje dag (vilket träning är - en katabol process) utan att tillåta den att bygga upp sig igen är det ju rätt logiskt att det inte blir så stora framsteg.

Under de senaste åren, i princip sen jag började styrketräna på riktigt, har min träning varit väldigt fokuserad på styrka - tunga basövningar med få repetitioner. Jag har dock mer och mer börjat glida över till att vilja träna mer varierande i form av funktionell träning, plyometrics och högintensiv intervallträning. Det är så himla mycket roligare att blanda styrka med snabbhet, explosivitet och spänst!

Till min stora glädje släppte min absoluta favorit fitness-youtuber Natacha Oceane en träningsguide - en app med ett 12-veckors träningsupplägg med roliga övningar som syftar till att bygga upp en väldigt atletisk kropp - dvs inte bara fokusera på styrka. Har följt den här London-tjejen ett bra tag nu och jag ÄLSKAR hennes inställning till fitness - hon har en examen i biokemi och är således också väldigt vetenskapligt inriktad i sitt sätt att träna, vilket passar mig utmärkt. Det är verkligen en tjej som brinner för träning och rörelse i alla dess former. Därför bestämde jag mig för att köpa hennes app "Move." och jag är så exalterad. Har aldrig köpt en app förut och skulle nog inte köpa en träningsguide av någon annan men hon tränar verkligen på ett så himla roligt och varierande sätt så jag kände att det var en bra investering. Jag har dessutom kört väldigt mycket av hennes Youtube-pass i min träning så känns naturligt att fortsätta med appen. Tränade mitt första pass idag och det var så jäkla KUL, utmanande och jobbigt. Åh, det här köpet ger mig så mycket motivation just nu!! Jag rekommenderar verkligen att ni kollar in Natacha på Youtube, hon är så himla inspirerande och jag känner mig typ stolt över att hon fått så bra respons på appen haha.

Kände mig så himla stark och lycklig när jag kom hem från träningen. Det är SÅ träning ska kännas. Inte som ett medel för att slippa ångest eller som ett tvång. Träning ska inte vara utseende, kroppshat och viktfixering. Det ska inte vara otaliga timmar på löpbandet eller under skivstången om det inte är den typ av träning man tycker om - det finns ingen universal, one-size-fits-all typ av träning som är bäst för alla. Den träning som är bäst för dig är den träning du faktiskt GÖR för att du tycker det är kul. Vill man verkligen göra förändring behöver det bli en livsstil (har jag väl sagt tusen gånger vid det här laget men it's true though), någonting man kan upprätthålla på ett långsiktigt plan och då krävs det nästan att målen är mer djupt rotade än endast på det fysiska planet, t.ex. utseenderelaterade och/eller viktnedgång, även om det förstås får vara en del av processen.

Så om jag ska sammanfatta det jag vill uppnå med träningen i år:
  1. Prioritera lagom. Jag älskar träning och låter det därmed vara en ganska stor del av mitt liv, och jag vill fortsätta prioritera det, MEN vila är också en typiskt bra grej.
  2. Variera mera. Jag vill satsa på explosivitet, spänst, kondition OCH styrka. Jag älskar tunga basövningar så de kommer nog fortfarande utgöra grunden, men det finns så mycket annat kul man kan göra!
  3. Det kanske viktigaste målet: Den träning jag gör ska få mig att må bra. Är jag trött, har ont eller känner att jag mycket hellre drar och typ simmar istället för det där benpasset så är det OKEJ att inte träna eller att göra något annat istället. Jag vill känna att jag har kontroll över träningen, inte att den har kontroll över mig if you know what I mean.




OBS Vill inte bidra till någon slags träningshets med dessa bilder. Det är svettiga jag efter ett grymt bra träningspass där jag verkligen tyckte att det lyste om mig efteråt. Det är jag som känner mig stark, snygg och glad. Sen att min sportbehå och mina träningstights passar helt jäkla perfekt ihop trots att de är från olika märken kan också vara en bidragande orsak till att jag kände mig extra piffig och fitness-ig.

Nu när jag sitter på soffan ser jag bra mycket pluffsigare och glåmigare ut men det är också helt okej.

Inga kommentarer: