fredag 30 december 2016

nyårsfin på nolltid

Har kollat på mycket smink-tutorials på youtube på sistone och blev inspirerad att göra en egen liten tutorial. Så här kommer: internets simplaste, minst kreativa (?) nyårslook. För de som inte orkar fixa sig i evigheter eller inte har tid. Tar kanske en halvtimme totalt (om jag inte hade fuckat upp min eyeliner totalt och blivit tvungen att göra om den). Klippte av 10cm av mitt hår igår, eller ja mamma gjorde det, så nu ser det äntligen någorlunda friskt ut.

Okej, nu till min fancy tutorial fotad med mobilkameran för att min kamera är i Uppsala. Enjoy my crazy creativeness.

STEP 1. Sätt upp håret i en hög hästsvans. Se söt ut.

STEP 2. Dela upp hästsvansen i två delar och ta sen en del av ena delen (fantastiskt förklarat om jag får säga det själv). Man kan ta ganska stora sektioner, beroende på hur tjockt hår man har. Glöm ej värmeskydd kära vänner!

STEP 3. Ta en locknings-pinne (vad heter det ens), ju tjockare desto mer dramatiska lockar blir det. Jag hade hellre tagit en tjockare men man tager vad man haver. Snurra lockarna BORT från ansiktet. Jag gjorde misstaget att snurra lockarna åt fel håll på ena sidan så fick fixa till det. Annars är det inte så noga, men jag tycker det blir snyggare.

STEP 4. Ta bort locken från locktången utan att räta ut den och fäst den med en hårnål. Då får den kylas ner och håller mycket bättre. Se till att du har tillräckligt med hårnålar innan (jag hade behövt 6 st för 6 st lockar). Jag hade bara två så jag fick dra ut dem innan fastän lockarna inte riktigt svalnat.

STEP 5. Fäst alla lockarna och se riktigt söt ut.

Eller träna på dina fashion-poser.

Bränn dig inte på locktången. Jag brände mig rätt mycket och nu har det svullnat upp :(

STEP 6. Spraya håret och låt det vara en stund. Helst sålänge du sminkar dig.

VOILÀ. Foundation, lite puder och highlight på näsrygg, kindben, amorsbågen och under ögonbrynet. Ögonbryn on fleek för det är 2016 och nästintill en synd att inte ha det (typ). Maskara och tjock eyeliner. Rött eller mörkt läppstift. Jag tog mitt absoluta favorit vardagsläppstift från NYX (Soft Matte lip cream i "Cannes") för det är inte nyårsafton idag, men annars hade jag nog tagit mitt mörkröda från Mac. Sen kan man ju fixa till några lockar om man vill lite senare men annars är man good to go!



Nu när jag läser igenom det är ju detta mer utav en beskrivning på hur man inte ska göra. Haha. Och nej, jag har inte så jäkla flawless hy som på sista bilden (I wish) utan jag hade glömt på mobilkamerans utslätande filter. Ba så ni vet. 

Inga kommentarer: