onsdag 9 november 2016

WE OWN THE FUTURE

En tung dag idag. Snön har vällt ner i drivor och det har varit lika mycket världskaos som väderkaos. Jag tog mig upp 03:00 och cyklade iväg för att följa slutstriden i det amerikanska presidentvalet. Jag var förväntansfull, men inte orolig. We got this, tänkte jag. Erfarenhet, öppenhet och människors lika värde kommer segra över retorisk bullshit och propaganda baserat på uppdelning och inskränkthet. Det visade sig att jag hade fel, och det skräckscenario som legat och lurat  i mitt bakhuvud som ett möjligt, men högst otroligt valresultat var plötsligt sanning.

Jag har nog inte riktigt fattat detta än om jag skall vara helt ärlig. Jag har varit så engagerad och emotionellt investerad i detta val att inte bara blir arg, ledsen och uppgiven utan också känner mig personligt kränkt även om jag haft 0% chans att påverka valresultatet. Jag kommer inte säga något nytt direkt och är möjligtvis alldeles för personligt engagerad för att kunna uttala mig objektivt. Men jag kan inte ha tårar i ögonen av frustration och sitta och vara tyst. Jag förväntade mig att få fira att världens mest inflytelserika nation (tyvärr är det ju så) valt sin första kvinnliga president, satt exempel för resten av världen och visat att kompetens alltid avgör obereonde av kön och att vi är påväg mot en era då tanken att kvinnor i något som helst avseende är underlägsna män är förlegat och rent av skrattretande. Istället får vi följa ett val där en vit, privilegierad man - som förgripit sig på kvinnor, uttalat sig sexistiskt, rasistiskt och hbtq-fientligt, gjort narr av funktionsförhindrade, förnekar klimatförändringens existens, inte har någonsomhelst politisk erfarenhet, vill stänga gränser och gett bränsle till sin kampanj genom att basunera ut främlingsfientlighet och fördomsfulla tankar om indelning enligt ras - gör ett historiskt val där alla pre-election-polls visade sig ha fel.

Hoppet om mänskligheten är inte borta. Nedan ser ni en bild som representerar valresultatet om bara millennials (födda efter 1985) hade fått välja. En stor del av dem stödde också Bernie Sanders som hade varit mitt förstahandsval. Vi äger framtiden. Nu om någonsin är det viktigt att stå upp för värderingar om människors lika värde, om feminism, om anti-rasism och om vår planets framtid. Det är vi unga som engagerar oss, vi bryr oss, vi läser på, vi ser till att vara informerade och vi vill göra världen till en bättre plats. Vi betonar att religion ett personligt val, något som inte skall få styra politik och samhälle. Den vita mannen (och kvinnan) i medelålder och uppåt vrålar sina sista inskänkta ord. Snart är det vi som har makten. Snart är det vi som skriker högst. Trump vann mest mark med lågutbildade, vita män och kvinnor medan t.ex. 95% av svarta kvinnor röstade demokratiskt. Han vann även mest mark i rurala områden, medan urbana områden i mycket hög grad röstade blått. Jag säger inte att man måste vara högutbildad, ung och bo i ett urbant område för att kunna göra ett välinformerat val; men ibland finns det värderingar hos dessa människor som inte stämmer överens med de saker vi nödvändigt måste ta itu med i framtiden.

Det vi kan göra nu är att stärka varandra, att fortsätta prata om dessa viktiga värderingar vi har. Att motverka uppdelning mellan ras och kön. Kanske detta är det wake-up-call världen behöver? Att det behöver vara kaos innan vi kan hitta rätt och fatta vad som är förlegat. EDUCATE YOURSELF. Var medveten om vilka utmaningar vi står inför i framtiden och låt aldrig någon försöka få dig att tro att det du står för inte är viktigt. Krossa fördomarna och de förlegade stereotypierna om kön och ras. Sluta. aldrig. bry. dig.

Nu har jag inte ens kommit till det faktum att om det inte vore för USAs medeltida röstningssystem hade vi inte haft den håriga ostbågen som president, eftersom Clinton i det stora hela faktiskt fick fler röster totalt. Kanske vi tar det en annan dag. We own the future, let's make it a good one.




Några träffande citat hört av klasskompisar/läst på facebook idag:

"Detta är som i Game of Thrones, man e helt säker på att någonting 
inte kan hända och så bara gör det de"
"Samtiden är en övning i mindfulness med ständigt ökande svårighetsgrad"
"Om det är något man lärt sig av Trump är det att söka det där jobbet man vill ha 
trots att man inte alls har den erfarenhet som krävs"

2 kommentarer:

Mami sa...

Så bra skriva Jennie!! <3

Jennie sa...

Tack Mamsi! :)<3