tisdag 1 november 2016

SILVER & EMERALD

Hej alla fina! Idag har jag varit hela dagen på vårdcentral. Väldigt lärorikt och intressant. Fick prata med patient och det gick riktigt bra. Sen fick vi vara med på ett rörande patientsamtal; en gammal kvinna som var väldigt ensam och rätt djupt deprimerad. Hon var änka sedan några år tillbaka och hade ingen att prata med och ganska dålig kontakt med sina barn. Jag kände sånt medlidande med henne att det gjorde ont inombords. Jag som har lätt till tårar och att leva mig in i andras situationer fick verkligen sitta och spänna mig för att inte snyfta... Hemskt att människor ska må så dåligt att livet inte känns värt längre. Fick mig att tänka på det här med åldringar och ensamhet, det måste ju vara ett mycket större problem än man tror. Fan, man borde engagera sig i någon såndär grupp där man åker hem till gamla människor och pratar med dem. Tänk vilka livshistorier man hade fått höra. Har faktiskt försökt googla lite på det ikväll, men hittar inte riktigt någonting... Jaja, vi får se! Väldigt givande dag i alla fall.

Ikväll stannar jag hemma, drar eventuellt och tränar en snabbis. Vädret är ett sådant jag tror att det hade varit i helvetet om det fanns något sånt. Svinkallt, regnet öser ner och så en härlig iskall blåst to go with it. Man får lust att skrika när man cyklar alltså, måste sett rätt komiskt ut när jag kom glidandes som en dränkt katt med totalt igendimmade glasögon. Så hemmakväll it is! Har mycket program resten av veckan så vill vila upp mig, hehe. 

Här får ni del två av bilderna jag och Liisa fotade igår! Häftigt hur dessa har totalt annorlunda stämning än de andra bilderna, även om de är tagna på samma gång.









Visst är min smaragdgröna choker fin?! Köpte den på Glitter i Helsingborg och jag är kär i den.
 Pälsen är från Forever21 (undrar om jag förstörde den när jag cyklade i regnet idag...)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gamla människor e verkligen mera deprimerade och ensamma än vad man tror. Läste nyligen en artikel som egentligen handlade om eutanasi där de nämnde att varannan dag i Finland gör en över 65åring självmord pga. ensamhet..så hemskt°

Jennie sa...

Nej usch va hemskt, det är verkligen fruktansvärt! Jag blir så ledsen. Känns som att det är nåt det pratas ganska lite om också, och det känns som att det här med psykisk ohälsa inte är något man diskuterat så mycket inom den generation som uppfattas som åldringar idag. Nu generaliserar jag kanske jättemycket, men det känns spontant som att den generationen är en sån där man ska vara stark och härda ut, jag menar de har ju för fasen varit med om krig och sånt som vi inte ens kan föreställa oss. Tror att det här med att vara deprimerad och känna ångest kan vara väldigt stigmatiserat och att tröskeln för att söka hjälp är hög. Vi borde prata mer om det här! Någon med så mycket livserfarenhet och massor av historier skall inte behöva avsluta sitt liv på det sättet.

Anonym sa...

http://www.aldrekontakt.se/volontar/ :)

Jennie sa...

Tack hördu! Skall kolla upp det där :)