tisdag 12 juli 2016

kicking bad habits

Tog en två timmar lång "tupplur" ikväll så givetvis ligger jag här och kan inte sova. Tänkte att jag därför kunde blogga om mitt senaste "projekt" - sockerstrejken! Har nu varit utan socker i 2,5 veckor och jag måste säga att det känns riktigt bra. Utsätts för frestelser varje dag men jag känner liksom inget sug alls. Klart att det känns som att det skulle vara gott men det är inte alls svårt att motstå. Visst har jag ätit lite socker som finns i t.ex. salladsdressing och färdig potatissallad (att det skall vara socker i allt...), och dessutom har jag druckit två glas champagne, men annars har jag hållit mig helt borta från socker. Planen var att hålla på i en månad men jag funderar på att förlänga det. Är övertygad om att sockret är den största boven i dramat, när jag äter mycket socker (vilket jag gjort hela sommaren innan jag tog tag i detta) inleder jag en ond spiral där jag "ger upp" med att äta nyttigt, är omotiverad till att träna och bara allmänt trött och på dåligt humör. Nu när jag inte äter socker är jag mer motiverad till allt känns det som. Funderar på att härefter minska på glutenintaget (i alla fall bröd - äter inte bröd i Uppsala men här hemma har det inte gått så bra) och trappa ner på  kolhydraterna, eller i alla fall ersätta dem med bättre kolhydrater.

All in all, rekommenderar verkligen att testa på att sockerstrejka! Man blir förvånad hur fort man ändå blir kvitt suget efter sött och så fattar man också hur beroende man varit av det. You with me?

1 kommentar:

Linnea Bolter sa...

Hej Jennie, Jag är reporter på Svenska Dagbladet och söker just nu intervjupersoner till en artikelserie om vanor och beteenden. Läste i ett tidigare inlägg att du har som mål att bli bättre på att ge komplimanger. Fint tycker jag. Om du kan tänka dig att berätta lite mer om det i en artikel är du varmt välkommen att kontakta mig på: linnea.bolter@svd.se Bästa hej! Linnea