torsdag 7 april 2016

RESAN

Jag undrar vilka vi blir sen
vi med små, små världar
vi med ögon som ej sett gryningen
i en annan stad
vi med drömscenarion i våra huvuden

Jag undrar vilka vi blir sen
när barndomens trygga bojor lossnat
när tonårens problem blivit bagateller
som vi skrattat åt
när vi bygger egna spår längs rälsen

Jag undrar vilka vi blir sen
vem sätter sig längst fram, tittar aldrig bakåt
vem strövar sporadiskt runt, njuter av utsikten
famlandes men aldrig vilsen
vem hoppar av i farten

Jag undrar vilka vi blir sen
då vi tappat bort varandra
då vi hittat någon annan
efter ljus och efter mörker
då vi fattat vidden av vår existens

Jag undrar vilka vi blir sen
när vi stigit av en efter en
när vi blickar ut över den nya staden

Vilka är kvar för att se gryningen


Inga kommentarer: