tisdag 26 april 2016

evighetslistan

Linn Ljung publicerade denna lista på sin blogg och jag tycker den var lite rolig. Frågor som folk kan sjabbla om i all evighet. Det är ju precis det som gör dem så intressanta, att folk kan tycka så olika. Jag drar mig inte för att uttrycka min åsikt om olika ämnen så självklart skall jag kontribuera till evighetsdebatten!

1. Så här tänker jag kring vacciner: Ja. De vacciner vi erbjuds är säkra och effektiva. Vacciner är en av de viktigaste medicinska upptäckterna och med hjälp av dem har vi lyckats utrota svåra sjukdomar. Tyvärr har några av de sjukdomar som höll på att bli utrotade (mässling, röda hund) kommit tillbaka pga av att man väljer att inte vaccinera sig/sina barn. Man utsätter inte bara sina egna barn för det möjliga hotet att insjukna utan även de som trots vaccination inte utvecklat immunitet. Det vaccinationsprogram vi har i Finland, och i övriga nordiska länder antar jag, är välutvecklat och säkert. Ett rent privilegium. I USA kändes det som att man vaccinerade mot det ena och det andra och den lista på vaccin som barnen skulle få i sig var så otroligt lång att jag tappade hakan; vilket jag inte tycker är den rätta vägen att gå men nu ska jag sluta innan detta blir så extremt tråkigt att ingen orkar läsa.

2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här: Gör precis vad du vill med din egen kropp, jag tycker en viktigare fråga att gå till botten med är varför en person vill ändra på sitt utseende kosmetiskt. Jag har inga pekpinnar att komma med egentligen, har aldrig stört mig på någonting i mitt utseende till den grad att jag skulle vilja gå in och ändra på det (förutom möjligtvis den där förbannade tanden som jag tycker sticker ut, som jag dock accepterat haha) och jag tycker att våra naturliga drag ger oss karaktär. Men vad fasen; mår någon bättre, eller känner sig mer feminin (enligt normen för vad som anses vara feminint då om jag ska vara mer pk) men större bröst eller whatever, go for it. Jag kommer inte döma, vad har jag att göra med din kropp. Har väl knappast någonting nytt att tillföra debatten - gör det för din egen skull och för ditt eget välmående.

3. Min sanna åsikt om muminmuggar: Haha, från vaccin och skönhetsoperationer till muminmuggar, varför inte. De är fina. Jag har en hel del av dem där hemma i Finland. Kommer aldrig frenetiskt jaga någon viss mugg haha. Skulle väl knappast tycka de var något speciellt om jag inte var finlandssvensk/finländsk, det är ju på något sätt det fina i dem.

4. Ska barn synas på sociala medier? Så här tänker jag: Äh, jag har inga barn och planerar inte skaffa några inom snar framtid. Man får väl tänka lite på vad man lägger upp och använda det omtalade "sunda förnuftet" (åh vad jag inte tycker om det uttrycket egentligen, en persons sunda förnuft kan vara något helt annat än en annan persons, men ni fattar typ vad jag menar). Är man aktiv där tycker jag väl inte att det är så konstigt att man delar med sig.

5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag: Ja, könens lika rättigheter är en av de saker jag står för. Kalla det vad man vill, jag tror och hoppas att de flesta av oss står för en sådan åsikt, det är inte begreppet eller titeln som är det viktiga. Höja till samma nivå utan att trycka ner annan part. Sluta krångla till och twista vad det innebär är att vara feminist. Anta inte att jag tycker vissa saker bara för att det är någonting du associerar med din bild av feminism. 

6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar: Jadå, så länge man endast skriver saker man själv tycker.

7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder: Klart de kan. Bryr mig inte så hårt och ärligt talat tycker jag väl att folk kan sluta bry sig om vad andra väljer att klä sina kids i. Lär nog inte påverka barnet särskilt mycket, så länge det trivs.

8. Dop eller namnfest - vad väljer jag? Namnfest. Min icke-tro är inte något jag hyssjar med, religion överlag är någonting som intresserar mig i väldigt hög grad (det vet mina nära och kära om hehe, såg precis klart en 1,5h debatt om ämnet as we speak). Skulle dock inte säga att jag basunerar ut min icke-tro heller. Det är väl rätt klart för mig att jag inte skulle döpa mitt barn till någon viss religion (in till någon religion? vad säger man ens?). Skulle mitt barn sen i framtiden själv vilja gå med i något så fine. Det skall vara ett aktivt val i varje fall.

9. Bloggska - är det ett viktigt språk? Haha, här har jag nog inte hängt med riktigt... men ja, att människor skriver är en bra sak. Att man skriver rätt är väl att föredra och mindre störande för den inre språkpolisen att läsa, men att man skriver är viktigare. Tror att många kan utveckla sitt språk via blogg, ännu bättre om man har någon slags språkkorrigerande funktion påslagen om man har lite svårigheter.

10. Den berömda bloggfasaden - ska man visa allt i bloggen? Mjäh. Mitt entydiga svar, haha. Man behöver absolut inte visa allt, men man skall inte försköna heller (trots att det är nästintill omöjligt...). Som läsare gäller det väl att vara medveten om och tänka efter att allt inte är som det framstår i blogg/sociala medier. "Bloggfasaden" reflekterar bara en liten del av vad som pågår i den någons liv för tillfället.


orelevant bild, måste ju hålla upp bloggfasaden

Inga kommentarer: