torsdag 17 mars 2016

we're not getting any younger

Vad händer i mitt liv i sommar då? Borde kanske inte skriva ut saker innan jag är hundra på att det blir av, men screw it, är alldeles för exalterad haha. Dessutom har jag bestämt att det ska bli av, så de så. Först och främst var jag supernervös för ett tag sen att jag inte skulle haffa något sommarjobb - kanske tvingas säga upp lägenheten här p.g.a. inga pengar, och typ ligga på soffan i Terjärv och dö av tråkighet hela sommaren. Missförstå mig inte, ska bli rätt mysigt att vara hemma en hel sommar då jag bara hälsat på ett par veckor under de drygt 1,5 åren jag bott hemifrån. Samtidigt är Terjärv inte den mest spännande platsen i världen, och att dessutom vara utan jobb vore inte särskilt kul. MEN, mina vänner, det löste sig! Fixade dessutom det sommarjobb jag helst av allt ville ha, och det är t.o.m. lite bättre än jag tänkt mig. Jag ska få jobba på sjukhuset i Karleby och dessutom på neurologiavdelningen! Hur intressant alltså??!! Mina kompisar här är nog allt lite avundsjuka på mig, hehe. Har fått jobb där för hela den tid jag är hemma under sommaren, får hänga med läkarna i deras arbete och jobba som vårdbiträde. Hoppas att jag kommer trivas och att det blir så givande som jag föreställer mig, men att ha fått jobb för hela sommaren är redan en bedrift tycker jag.

På sjukhuset skall jag jobba fram till början/mitten av augusti och efter det är tanken att ta sig ut och resa lite! Närmare bestämt tågluffa från Berlin genom de mer östra delarna av Europa, ner till södra Kroatien med ett flertal stopp på vägen. Klart att man kunde jobba hela sommaren och tjäna ännu mer pengar, men som jag nämnt flera gånger har jag inga problem med att spara ihop pengar och lägga dem på det jag tycker är roligast i världen - att resa. Är lite allergisk mot tanken att bara spara pengar för att ha pengar, de är ju till för att användas. We're not getting any younger! Klart att jag tänker ha så pass låg budget som möjligt och spara det mesta till det kommande studieåret, men när man har privilegiet att komma från ett land som Finland där jag blir betald för att studera ska man väl för fasiken utnyttja det hehe. Så tågluffa är planen, rutten är någorlunda uttänkt (jag har planerat lite grann, men självklart har min kompis som jag planerar att åka med också nåt att säga till om i saken). Åh, vad rolig sommaren skall bli! Nya städer och länder, hostell, nya människor, rinkor på ryggen, sol och värme. Nej hörni, det finns inget bättre än att resa.






Nu får ni gärna hjälpa mig också, kom med tips på era favoritställen i östra delen av Europa! Har du besökt någon härlig stad, får gärna vara lite mer otippade också, som du skulle vilja rekommendera? Supertacksam för lite tips!

2 kommentarer:

Victoria sa...

Jag och min sambo railade genom östeuropa för några somrar sedan (på min blogg hittar du mera från själva resan)! Det var väldigt annorlunda i jämförelse med väst och tågen är försenade med flera timmar.. :D ett ställe jag varmt kan rekommendera är Mostar i Bosnia-Herzegovina. Tågrutten mellan Mostar och Sarajevo är också fantastiskt vacker!

Jennie sa...

Victoria: Ojdå, flera timmars tågförseningar låter inte så kul :) Läste några av inläggen och det verkar ju som att ni haft en väldigt givande resa. Har funderat lite på Bosnia-Herzegovina men det ligger lite för långt från den rutt vi tänkt på så jag tror dessvärre inte att vi har tid... Det verkar inte heller som att det är speciellt bra tågförbindelser mellan Kroatien och Bosnien-Herzegovina? Vi kommer förmodligen främst röra oss längs Tyskland-Tjeckien-Österrike-Slovenien-Kroatien rutten tror jag, hoppas tågtrafiken rullar smidigare där. Tack för dina tips!