måndag 22 februari 2016

kindness, sprinkle that shit everywhere

För några månader sen bestämde jag mig för att bli bättre på att ge folk komplimanger. Så många gånger som man tycker att nån är duktig på nåt, är en härlig person eller bara har en jäkla snygg tröja på sig och ändå sitter man där och är tyst. Varför är det så svårt att ge komplimanger egentligen? Kanske för att det i allmänhet inte är så vanligt här och man känner att man är lite "too much". Men hur glad blir man inte när nån säger någonting positivt, även om det ibland kan vara lite obekvämt att veta hur man skall reagera. Klassiska skandinaviska responsen är väl typ "Tack, det är bara nån gammal tröja från H&M...", HAHA. Dagens komplimanger är typ att like:a någons bild på sociala medier, och det är ju lite tråkigt. Samtidigt tycker jag inte att man ska leta efter komplimanger, för då blir det lätt oäkta, utan bara säga det i förbifarten om man kommer att tänka på nåt. Sen kan det ju vara bra att veta när det passar sig och hur man ska timea in det, men det tror jag de flesta med någorlunda bra social kompetens kan läsa av...

Hur har det gått då? Alltså, inte så jävla bra faktiskt. Sitter fortfarande ofta tyst även om jag kanske hade möjlighet att göra någon lite gladare. Vad tråkigt egentligen. Det är så svårt att börja ge komplimanger hit och dit, när man inte är så van vid det. Även om jag för det mesta brukar kommentera om nån kompis typ har en snygg jacka, men det är så många fler fina saker man kunde låta folk veta. Ett plus är ju också att det ger någonting tillbaka och att man oftast själv blir uppskattad som person. De flesta tycker väl att folk som ger fina och äkta komplimanger är trevliga typer liksom.

Idag hade jag en lite sämre dag faktiskt. Jag försov mig utan att förstå hur det kunde hända, jag var allmänt på lite dåligt och ledset humör. Det blev bättre mot kvällen när jag fick spela fotboll. Två komplimanger fick jag i alla fall ur mig idag, även om jag medvetet tänkte på det. Borde ju falla sig naturligt men ibland får man fan påminna sig själv lite. I alla fall, komplimang ett gav jag till personen i Klarnas kundtjänst som löste mitt lilla problem på nolltid (det är inte ofta kundtjänsten faktiskt funkar...). Även om jag bara skrev att hon hade gjort ett bra jobb och inte direkt sa det så kändes det ändå som att hon blev glad genom sättet hon svarade. Komplimang två gav jag till en tjej som kom och spelade fotboll med oss och aldrig hade spelat förut, hon var verkligen jätteduktig med tanke på att det var hennes första gång.

Nu försöker jag inte framstå som nån Moder Teresa (??) och ba "åh jag är så jävla snäll" utan jag vill bara uppmana folk at ge mer komplimanger! Tänk hur glad man själv blir när någon kommenterar någonting positivt. Kindness, sprinkle that shit everywhere.

3 kommentarer:

Aidai sa...

Ääääälskar att ge komplimanger! :D Satte som nyårslöfte för x antal år sen att ge en snäll komplimang dagligen åt nån vän eller random person och nu flyter det på helt spontant. WAAAY för lite fina komplimanger i världen. Dessutom va jag förut en person som inte alls kunde ta emot en komplimang, typiska, "nå int veit ja nu om ja e nu så speciellt braa på naa". Ursäkta?! Hur STÖRANDE e det att ge en komplimang o sen i princip få den kastad right back at you? Jag brukar säga "tack" o gotta mig i komplimangen så länge jag kan, för en komplimang e få förunnat! Ha en trevlig fortsättning på dina studies i Sverige damen! :)

Jennie sa...

Ida: Ja men precis så tycker jag å! Önskar att i sko koma liiti mejr automatiskt dock :) Men ja försöker släng in en komplimang alltjemt tå ett passande tillfälle komber :) Åh ja tycker å i er så oartigt på na sätt ti ba "nå int vejt ja nu" så nufötidn fösöker jag bara tack och si glad ut :D Fö man blir ju glad! Tack ska du ha :)

ps. Ja ha skrivi ett meddelande ti di på facebook, vejt int om du använder messenger! (eldä om du kollar svari på hitt kommentaren)

Aidai sa...

Använder int messenger å e aningen out på fb så brukar kika in ifall du har svara. ;) Gosh. Kände just en vind av tantvibb svepa förbi. Haha, ha de bra!