onsdag 13 januari 2016

I'M ALIVE

Hej! Här har det ekat tomt ett bra tag. Har haft noll lust att blogga överhuvudtaget och faktiskt övervägt tanken att helt sluta. Känner väl inte samma dragning till bloggen längre, eller samma behov av att skriva om mitt liv. Samtidigt är bloggen så jäkla bra att ha om jag får lust att skriva av mig och att ha som "dagbok" att kolla tillbaka i sen. Så jag tror jag ska försöka hitta motivationen igen och hålla bloggen vid liv. En hel del läsare har försvunnit sen den period då jag verkligen brydde mig mycket om bloggen, men det får man ta. Även om jag förstås bloggar för mina nära och kära, bloggar jag nog mest för mig själv. Så jag tänker inte känna någon press över att jag inte fått upp något inlägg på många dagar (haha, den tiden då åtminstone ett inlägg om dagen var ett absolut måste...). Har tänkt mycket på om jag ska låta bloggen övergå till antingen en fotoblogg eller en träningsblogg, men eftersom jag som sagt bloggar för mig själv, och mitt framtida jag, tror jag ändå att min relativt ointressanta vardag i sin helhet (med allt vad det innebär - resor, tankar, träning osv) är det jag kommer vilja ha kvar av i framtiden.

Nu är jag alltså tillbaka i Uppsala sen en vecka tillbaka. Måste medge att det har varit en tung och jobbig återvändo, speciellt i början. Något jag inte riktigt hade förväntat mig. Har fått kämpa hårt för att hålla humöret uppe och de negativa tankarna borta. Plugget hopar sig över mig och jag har mångt fler sidor att läsa om dagen än jag hinner och orkar med. Lovet var underbart, hade det så jäkla bra hemma, i Danmark och i Småland. Att komma till en tom lägenhet i Uppsala med plugg upp till öronen var mycket tyngre än jag förväntat mig. Fick faktiskt ta några dagar, åka iväg till Stockholm och bo hos moster eftersom jag kom hit några dagar innan skolan började. Thank god att jag har nära och kära här i närheten som jag kan åka till när jag känner för det. Hade verkligen ingen som helst lust att sitta här ensam i flera dagar och läsa. Det gjorde saken mycket bättre faktiskt, kanske inte tentapluggsmässigt men det var definitivt värt det. Så den senaste veckan har handlat mycket om att försöka tänka positivt, och fastän jag har blivit tvungen att plugga en stor del av tiden har jag försökt göra saker jag tycker om som att umgås med kompisar och träna också. Om jag ska säga att jag har någon typ av nyårslöfte kan jag väl säga att jag jobbar på att försöka vända de negativa tankarna som ofta tar sig in i min tankeverksamhet. Snarare är det väl så att upptäckten om hur negativt jag ofta tänker råkade inträffa såhär passande vid årsskiftet. Det är verkligen inte lätt alltså! Det är djupt rotade tankemönster man har fastnat i alltså. Men det har ändå gått ganska bra hittills tycker jag. Dessa mörka vintermånader (även om vi går mot ljusare tider) brukar också vara den tid då mina negativa tankar triggas som mest. Jag tappar också så jäkla mycket självförtroende i och med dessa tankar, det är verkligen ingen hälsosam spiral. Så jag vill lägga mycket tid på att förbättra mitt välmående - även om jag vill utvecklas fysiskt kommer äkta hälsa inifrån. Jag behöver träna det mentala också! Sist och slutligen är det så mycket viktigare än hur mycket träningstimmar man lägger in och hur strikt man äter.



Bilder från när jag och Viola var och boulder-klättrade i söndags. Det var jättesvårt men väldigt roligt! Mycket skratt blev det, sånt mår man bra av. Jag vill börja köra lite alternativa träningsformer också, inte spendera alla träningstimmar med att lyfta vikter på gymmet. 

Inga kommentarer: