lördag 30 januari 2016

CHRISTIANIA

Hey peeps! Jag har legat halvdöd och utslagen av influensa sen jag skrev mitt förra inlägg i söndags. Har alltså i princip suttit isolerad i lägenheten i över fem dygn, med undantag för ett apoteksbesök, ett besök till affären och så fick jag besök två gånger. Nu är jag äntligen på fötterna igen och ready to rock the world eller nåt. Tog tummen ur rumpan och redigerade lite bilder från Köpenhamn. Fattar inte vad jag har haft för inställningar på kameran men en stor del av bilderna är helt förstörda kvalitetsmässigt, vilket suger. 

Börjar med lite bilder från Christiania. Christiania är en del av området Christianshavn i Köpenhamn, en s.k. fristad. Området och husen ägdes av marinen men på 70-talet tog hippies över område för att bygga sin egen "koloni" och leva ut sin alternativa livsstil. Försäljning av Cannabis är förbjudet i Danmark och likaså i Christiania, men polisen har accepterat försäljningen. På gatan Pusher Street som går genom området kan man alltså köpa sig en joint från små stånd som står radade längs gatan. Det är totalt förbjudet att ta bilder där Cannabis-försäljningen äger rum så därför har jag inga bilder därifrån. Jag tycker Christiania kändes som ett väldigt lugnt område, människor går runt och strövar, vissa röker hasch. Inga konstigheter. Kan även tillägga att tunga droger är väldigt oönskade av de som bor där, det är förbjudet att langa nåt annat än Cannabis. För att få bo i Christiania ska man uppfylla vissa krav - vilja vara en del av gemenskapen i "kolonin", ha en viss typ av livsstil och tankesätt osv. Stället är Köpenhamns andra största attraktion.

Såja, en liten fakta- och historielektion. Har inte många bilder men här kommer de jag har:






På vägen ut. Christiania är intressant och värt ett besök. 
Skulle gärna åka tillbaka när det är varmare och lite mer livat.


Inga kommentarer: