fredag 4 december 2015

WORKOUT SCHEDULE

Tjaba! Allt bra med er? Hoppas det. Här flyter dagarna på som vanligt, jag väntar på helgen och på jullovet. Tränar och pluggar typ. Kollar Grey's Anatomy ganska mycket haha (tips: Kom ihåg att stänga av serien innan du slår ner skärmen, annars kommer den börja spela för fullt nästa dag i föreläsningssalen då du startar datorn igen. Yep.)

På tal om träningen, har ändrat om lite i mitt schema från mitt älskade Starting Strength som jag kört i typ 1½ år (körde 5x5 i USA en stund men gillade inte det lika mycket som SS). Nu tänkte jag dock att det var dags för lite variation, började kännas aningen slentrianmässigt, så jag knåpade ihop ett nytt schema (ok, i princip är det taget från styrkelabbet.se). Fortfarande fokus på tunga basövningar, men jag har slängt in lite andra lite mer isolerande kompletteringsövningar. Till och med en och annan magövning (som jag dock skippar ibland, då de tunga basövningarna i princip ger den magträning som behövs). Tänkte att jag kunde dela med mig av det här ifall någon vill ha lite inspiration! Kör alltså fyra gånger i veckan, vissa veckor tre pass då jag vet att jag inte kommer hinna med ett fjärde och då kör jag Starting Strength som förut.

STYRKETRÄNINGSPROGRAM
4 ggr/vecka

Pass 1
Knäböj 3x5
Raka marklyft 4x8
Utfall 3x8
Benspark 3x8
Crunches (på boll) 3 set alt. plankor

Pass 2
Bänkpress 3x5
Skivstångsrodd 4x8
Uppåtlutad hantelpress 3x8
Sittande rodd (smalt grepp) 3x8
Triceps pushdown 3x8
Stångcurl 3x8

Pass 3
Marklyft 3x5
Frontböj 4x6
Benpress 3x8
Lårcurl 3x8
Hängande benlyft 3 set

Pass 4
Militärpress 3x5
Chins/latsdrag 4x6
Dips 3x8
Hantelrodd 3x8
Liggande tricepsextension 3x8

Det blir lite längre pass och lite fler övningar än Starting Strength, men också mer variation i hur man tränar muskeln utan att glömma fokuset på tunga basövningar. De fetmarkerade övningarna är de viktiga som man bör sätta fokus på under varje pass, sen kan man modifiera lite i de övriga beroende på om man har lite tid/vill köra någon annan övning. Kul att switch it up a bit, men Starting Strength är fortfarande ett av mina absoluta favoritprogram. Kort, koncist och ger resultat utan att ta för mycket tid.


Tärja ghetto-gymmet <3 Tänker träna där på jullovet! I USA fokuserade jag mest på knäböjen och att lära mig korrekt teknik och börja öka på vikten. Samtidigt tappade jag ganska mycket styrka i marklyften då jag typ inte alls fokuserade på dem. Det var väldigt dåligt med rum att köra marklyft på mitt USA-gym också och alltid superfullt med muskelknuttar överallt så det var inte den övning jag kände för att satsa på... Men marklyft är egentligen en av mina absoluta favoritövningar och idag kom jag äntligen upp i 80kg (x4 på sista setet) igen. Liten bit kvar till jag är på den nivå jag var då jag lyfte som mest, but I'll get there. Målet ligger fortfarande på 100kg.

Inga kommentarer: