söndag 29 november 2015

spring för livet


Kollade precis en väldigt sorglig dokumentär om domestic violence. Tänk hur många kvinnor som årligen utsätts för våld eller blir mördade av sina partners? Som manipuleras, torteras psykiskt och fysiskt, blir slagna gula och blå av den person man borde kunna lita mest på. Det gör mig så fruktansvärt arg samtidigt som det krossar mitt hjärta. Det är så hemskt att kvinnor alltid är i underläge; kvinnor misshandlas, våldtas och förminskas. Bara för att vi (oftast) är det fysiskt svagare könet och har biologiska nackdelar. Jag förstår inte hur man som man kan tycka att man på något sätt har makt och är överställd kvinnan bara för att man råkat vinna i det biologiska lotteriet. Män blir väldigt sällan misshandlade av sin partner. Män blir inte våldtagna av sina kvinnliga partners. Män har så otroligt många fördelar socialt, samhälleligt, fysiskt, ekonomiskt etc. Och så finns det fortfarande folk som förminskar feminismen.

Jag har fler gånger tänkt på vad jag skulle göra om jag blev slagen av min partner. Det självklara svaret är väl att jag skulle lämna personen, men when it all comes around tror jag inte att det är så enkelt. Innan man varit där tror jag inte man kan förstå den manipulation och det psykiska våldet man utsätts för, hur det bryter ner en i mindre och mindre bitar. Hur personen kan få en att känna sig så extremt värdelös att man till slut själv börjar tycka att man förtjänar det. Psykisk misshandel är ett otroligt kraftfullt vapen. Samtidigt tänker jag väl att jag ändå skulle ha tillräckligt med självrespekt att lämna personen. Kan inte tänka mig att jag skulle kunna förmå älska en person som misshandlar mig. Att lägga en hand på en kvinna är aldrig aldrig aldrig okej, det är extremt fegt, äckligt och jag spyr på män som kan tänka sig att slå den kvinna de säger att de älskar. Det är aldrig okej för en kvinna att slå sin man heller men let's face it, det är ett mycket mindre problem i dagens samhälle. Nej, fy fan för män som slår kvinnor. Fy fan för våldtäktsmän. Fy fan för män som tror att de sitter högre upp än kvinnor i hierarkin. Fyfan för personer som tar till våld för att de saknar kapacitet att behärska sig själv eller inte kan utrycka sig eller argumentera på ett vettigt sätt. Kvinnor är fantastiska. Kvinnor ger liv. Kvinnor är smarta, starka, kompetenta, duktiga, vackra. Trots alla de nackdelar vi har i dagens samhälle skulle jag aldrig vilja vara man. Jag älskar att vara kvinna och kommer fortsätta stå för feminismen så länge hela samhället påriktigt är av den åsikten att vi är precis lika fantastiska som det andra könet, och förtjänar precis samma behandling och precis samma fördelar trots att vi har andra könsorgan.

"Man skadar inte den man älskar, vilket du faktiskt säger att du gör. Spring för livet om det är dig kärt, att slå tillbaka, det är det inte värt. Du kan inte förändra, du kommer aldrig förstå, det enda du kan göra är att gå."

UPDATE - Vill bara påpeka att våld mot män är precis lika hemskt. Både psykiskt och fysiskt våld. Och angående att jag skrev "män kan inte våldtas" tidigare - väldigt klumpigt av mig, män kan visst våldtas. Menade kanske snarare att män inte kan bli våldtagna på samma sätt av kvinnor. Visst finns det fall då kvinnor våldtagit män men det är ju verkligen inte i samma utsträckning som the other way around. Men jo män kan också våldtas, av andra män till exempel, och det är precis lika hemskt och äckligt och bör tas på precis lika stort allvar.

2 kommentarer:

Sofia sa...

Väldigt bra inlägg! Heja feminismen, en av de viktigaste rörelserna som finns i dagens samhälle.
Dock tänkte jag bara påpeka att "Män kan inte våldtas" inte känns helt okej, då män visst kan våldtas och jag tycker inte att detta ska förminskas (såklart våldas kvinnor i mycket större utsträckning och det är inte att bortglömma, det är jättehemskt och ett verkligt stort problem), speciellt som män som utsatts för våldtäkt ofta inte blir trodda/får det stöd de behöver, samt att det ofta ses som något som helt enkelt inte existerar. Tycker som sagt att din text var verkligen jättebra och flera sådana här texter behövs verkligen, men just den meningen kändes lite fel.

Jennie sa...

Sofia: Tack för din kommentar! Du, det har du helt rätt i, ska ändra det direkt. Vet inte riktigt vad jag tänkte då jag skrev det... haha, min smått bakfulla hjärna tänkte nog inte riktigt klart där.