torsdag 12 november 2015

ROUTINE - DAY&NIGHT

Hejsvejs! Nu tänkte jag slänga in lite yta här! Det har inte varit så mycket sådant på sistone så nu är det dags tycker jag. Tänkte göra något jag aldrig gjort förut, nämligen visa min sminkrutin *jubel*, Jag är ingen sminknörd men ett litet intresse har jag i alla fall, främst för att jag tycker smink är så kul. Lite som att måla, men ha ansiktet som en canvas. 

Vill man inte sminka sig och tycker det tar för mycket tid/har inget behov - awesome, kör på det! Vill man festsminka sig varje dag - helt upp till var och en! Enligt mig handlar smink om att framhäva, inte dölja, och hitta en stil man gillar. Att älska smink är helt okej och inget man behöver skämmas för, det gör dig inte ytlig bara för att du tycker smink är kul. Samtidigt som det inte betyder att du inte bryr dig om ditt utseende eller stil för att du väljer att inte sminka dig. 
Klyschigt som fan men gör det du känner dig bekväm med! 

Simple as that.

Okej, över till min sminkrutin som var det jag skulle skriva om. Här får ni en osminkad bild av mitt nylle. Är inte född med perfekt hy även om man många gånger önskar att man var det - men just nu är det helt ok faktiskt. Typisk bland hy, fet t-zons-person är jag, har nästan alltid några små jäklar på hakan, runt näsan och i pannan. Dem brukar jag oftast tycka om att täcka!
(varför denna text insisterar på att vara centrerad är en annan fråga...)


Dessa produkter använder jag för basen. Till en vardagssminkning kör på jag oftast bara på foundation + puder, är lite för lat för primer och contour, men basen blir onekligen snyggare om man slänger på lite av dem också. Produkterna är medsols i följd enligt hur jag använder dem (wow) - primer från GOSH - billiga budgetfoundations, som jag blandar för rätt nyans, från Loreál och Maybelline - foundationborste från Real Techniques - puder från MAC - (två borstar av okänt märke, tror de är köpta på emotion) - contourkit från Ulta (finns bara i USA).


Här har jag slängt på allt och contourat väldigt svagt. Contour är simplare än det låter - mörka skuggor på de partier som ska "sjunka in" t.ex. under kindben, vid tinningarna, på sidan om näsan osv. Ljusa skuggor på kindben, näsrygg, precis över läppen, under ögonbryn. Jag brukar inte contoura så tydligt, men det gör man som man vill. Många brukar dock slänga på solpuder på kinderna men det blir tyvärr lite motsatt effekt om man är ute efter att framhäva kindbenen.


Sen över till ögonbrynen som jag kan tycka är något av det viktigaste i ansiktet om man vill satsa på sminkningen. Med bas + bryn behövs det inte mycket mer om man känner så. Till brynen använder jag dessa produkter. En liten stumppenna från Lumene (haha) för att fylla i bara lite "grundligt", sen Dipbrow Pomade från Anastasia Beverly Hills i färgen Taupe och till sist bryngel från Lumene. Brynfärgen är mångas favorit men kan nog vara svår att handskas med i början, plus att det tar tid. Om man vill få det undan snabbare har Anastasia också en brynpenna som heter Brow Wiz som verkar superbra. Har bara testat den i affären dock. Jag storgillar brynfärgen, men man ska lära sig handskas med den. Om jag har tid/lust/ork drar jag också en linje under brynen med en concealerpensel för att ytterligare definiera dem.



Till själva ögonen är jag ganska sparsam till vardags. En ljus skugga i den här paletten från Clinique, kanske någon lite mörkare i ögonlocksfåran (snygg översättning, crease heter det på english). Ofta skippar jag allt som heter ögonskugga och kör på bara maskara. Den här är suuuuperbra och kommer från Oriflame, The One heter den. I maskaraväg är jag beroende av vattenfast maskara och kan inte köra på något annat.


Sådäääär! Då kan man bara torka av foundationen från läpparna, haha, och smeta på lite läppbalsam. Eller så gör man som jag ofta gör och kör på rött läppstift även till vardags. Det har blivit min grej lite, tycker jag passar allra bäst i rött läppstift av något slag och man ser genast mer uppiffad ut även om man annars inte har mycket smink.


Detta är nytt och kommer från MAC, det heter Viva Glam III B35 (det står det på det i alla fall, vettefan vad det heter egentligen). Det är ett ganska mörkt, lite brunrött läppstift. Den egentliga färgen syns ganska dåligt på bild men det är en stor favorit i varje fall!


Använder också en läppenna innan (står Half-Red på den). Läppstiftet smetar jag först ut för att få mest pigment och använder sen en pensel för att få det att bli snyggt.


DONE. Lål, nej.

Sådär ja! En ganska vanlig vardagssminkning, här har jag dock ansträngt mig ganska mycket haha. Detta tar oftast runt 10-15 minuter.



Ska man snabbt sminka om sig till kvällssminkning, vilket är ganska vanligt för mig eftersom jag alltid blir stressad och får rusa iväg, är ju eyeliner den absoluta räddningen. Sen kan man slänga på ett till lager maskara, kanske contoura lite mer, fixa läppstiftet och man är good to go.

Jag använder en från Kat Von D, tattoo liner heter den och den är svinbra. Verkligen den bästa jag testat.





There we go. Min eyeliner ser olika ut varje gång haha. Det är en konst att lära sig det där alltså. Med den här linern tycker jag i alla fall det är mycket lättare än med en flytande - denna är mer som en tuschpenna men sitter otroligt bra. Sen är det bra att avluta med en fixerings-spray så sminket sitter, jag har en från NYX som jag köpt i USA.

Såja, vilket långt inlägg det blev och jag gick verkligen lös på selfies hehe. Kul med lite variation ibland, hoppas ni gillar det!

2 kommentarer:

Maria Tokou sa...

Dat lipstick thooo!!!! <3 <3 <3 <3

Jennie sa...

I know right! Love it