onsdag 28 oktober 2015

travelling is therapy for the soul

Hittade denna lista i Danielas blogg och tyckte den var lite kul faktiskt. Jag älskar ju att resa!

Stadssemester eller solsemester? 
 
Hmm, både och? Nej, men jag är nog kanske mer en stadssemestrare än solsemestrare i det avseendet att jag hellre åker till ett ställe för att faktiskt uppleva någonting än att bara ligga i solen. Skulle nog aldrig åka på en sån där en veckas stek-semester där man bara vistas på hotellområdet (vilket säkert kan vara najs också för att koppla av! inte riktigt min grej dock). Jag älskar ju också att se naturen i olika länder, även om städer är häftiga med vacker arkitektur och speciell karaktär. Vackra vyer och häpnadsväckande natur vinner dock alltid. Sen är det ju alltid nice med sol och jag åker nog gärna iväg ibland för att få sol, men jag gillar inte när det blir för varmt. Under 30 ska det helst vara. Men varmt hellre än kallt, absolut.




 
Vilka länder har du varit i?

Till vissa länder har jag ju varit fler gånger och vissa har jag ju bott i så jag skriver lite städer/områden också.

Finland och Sverige (dah)
Frankrike (Paris)
Portugal
Storbritannien (utanför London för att vi missade flyget och fick övernatta, fick se lite av landsbygden i alla fall haha! sen har jag varit i Gibraltar som är engelskt också)
Spanien (Har i princip kört längs med solkusten och semestrat i Marbella och Calahonda, även Benidorm och Barcelona)
Estland, Lettland, Litauen
Polen (Warsawa, Krakow, Auschwitz-Birkenau bl.a.)
Grekland (Rhodos)
USA (Ja här blir det en del haha... Tror jag drar delstater? New York, Pennsylvania, Massachusetts, New Jersey, D.C., North Carolina, California, Arizona och Nevada)
Canada (Montreál och Niagara Falls som ligger på gränsen USA-Canada)

That's it tror jag? Kanske inte så himla intressant för er att läsa men det var kul att tänka igenom själv var jag varit, hehe. Såååååå många platser kvar att besöka...




 

Senaste resan du gjorde? 
 
USA:s västkust för ca 2,5 månader sen. Ja om man inte räknar med Finlandsvistelsen som i princip blev en liten resa innan jag flyttade till Sverige, haha.


 
Längsta resan du varit på? 
 
Ja, längst i tid blir ju USA men det är ju inte nån resa direkt. Eller ja, lite mer än två veckor på västkusten i så fall.

Hurdan resväska har du? 

Äh, men det beror ju på vart man ska liksom. Oftast släpar jag dock med mig mycket, mycket mer än jag behöver. Måste lära mig packa bättre.

 
Hur reser du helst: tåg/bil/flyg/båt/buss? 

Föredrar helst till föredrar minst: Flyg, bil, båt, tåg, buss. Typ. Beror på vart man ska ju.



Drömresemål?
 
Finns så många, så många. Planen är att besöka så många länder jag har möjlighet till innan jag dör, typ. Just nu är jag sugen på någon stad i Europa eller någon längre resa till Asien/Oceanien.  Har väl inte något direkt "drömresemål", jag vill se allt haha. Norge vill jag också åka till, är lite sur för att jag inte varit där än!

Har du någon resa inplanerad?
 
Njäh, faktiskt inte. Det är ju lite tråkigt. Läkarprogrammet tillåter dock inte så mycket resande, haha... Det blir Finland över jul, kanske kanske södra Sverige och Köpenhamn (inte alls klart) inom kort. Finns en liten möjlighet till en lite längre vistelse utomlands nästa sommar men vet inte alls om det sist och slutligen blir av eller om jag har möjlighet att åka...

Åh, vackra Finland!

 
Det bästa med att resa? 

Allt. Det enda vi kan köpa och bli rikare av. Mest utvecklande är ju förstås när man bor i ett annat land än längre tid, eller faktiskt reser och inte semestrar. Jag älskar att resa! Älskar känslan av att vara på en plats jag aldrig varit på förut, bara fånga in platsens känsla och karaktär och njuuuuta. 
 

Inga kommentarer: