måndag 26 oktober 2015

EASY DINNER

nu blev det inte mer estetiskt tilltalande än såhär, men jag 
är inte personen som låter maten kallna för en bild ;)

Kom hem vrålhungrig efter att ha suttit och pluggat i mångamånga timmar... kockade ihop detta till mig själv. Och det var helt DIVINE. Åh va gott. Batat-"pommes frites" (eftersom jag givetvis inte kan skriva franskisar nu när jag bor i SVÄRJI) och sojafärs med spenat. Sojafärsen smakar precis som köttfärs, nästan godare skulle jag vilja påstå. Har också gjort en annan variant av sojafärssås som smakar precis som tacosås! Vill göra tacos med den.

Började med att steka vitlök i olja och la sen dit sojafärsen (borde finnas att köpa på de flesta affärer [?], jag köpte en 1 kilos-påse för ca 60 sek så superdyrt är det ej). Sen blandade jag majsstärkelse (maizena) i vatten och hällde sen över det i stekpannan. I med kryddor, lite tomatpuré och pesto (jag tog ärligt talat bara vad jag hade, och det är inte mycket för tillfället hehe) och sen i med spenaten som jag tinat upp! Voilá, svingott. Bataten skär man bara i bitar, sen i en bunke och på med olja och kryddor och in i ugnen, inte svårare än så. Man kunde med fördel ha någon typ av sås/dipp till bataten, bryr man sig ej om vegansk-heten så skulle gräddfil vara svingott till, för att balansera den söta smaken av bataten.

Den här rätten är vegetarisk, gluten- och äggfri men dock inte mjölkfri eftersom peston som jag hade i innehåller parmesanost. Detta går ju hur lätt som helst att byta ut till olja+basilika - men jag har en hel burk pesto kvar, jag äääälskar pesto och den gör såsen superkrämig så det kan jag leva med, hehe.

Nu tillbaka till plugget!

Inga kommentarer: