söndag 4 oktober 2015

Death Valley

Påväg från Kalifornien till Nevada körde vi genom Death Valley, det lägsta, torraste och hetaste området i Nordamerika. Här har man mätt den högsta temperaturen hittills på jorden som ligger på 56.7 grader Celsius. Vi var där väldigt tidigt på morgonen, typ klockan 7 och temperaturen då låg på lite över 30 grader. Vi var faktiskt bara ute ur bilen en gång under resan igenom. Såhär i efterhand önskar man att vi hade gått ur bilen också i själva "öknen", bara för att testa hur det kändes. Men faktum är att man kan bli uttorkad bara genom att köra igenom om man inte dricker tillräckligt med vätska i bilen. Själva landskapet är rätt häftigt, även om det förstås består av sand, sten och berg typ. Det finns även finare områden, allt ser inte ut som på mina bilder haha. Vi steg som sagt inte ur bilen så mycket så jag har inte fina bilder men jag visar dem ändå.


En random liten by. Vem fan vill bo här kan man ju fråga sig...





Dessa två sista bilder är ju värdelösa men jag visar dem ändå bara för att det är så jäkla konstigt. Mitt i ingenstans har någon bestämt sig för att ställa ut fotografier värda flera miljoner dollar. De sitter bakom skottsäkert glas och armerade dörrar, bara står där i brist på annat. En operasångerska fick också en idé om att hon ville bygga ett operahus precis här, så det var vad hon gjorde. Här mitt i öknen står alltså ett operahus (är inte hundra på om de fortfarande håller föreställningar där), because why not.

Inga kommentarer: