tisdag 20 oktober 2015

BREAKFAST

Whoa, foodblogger-Jennie in the house. Kollade igenom min mapp av bilder jag tagit i höst och kom fram till att det ända jag fotat sen jag flyttade till Uppsala är mat. What happened there? Borde kanske ta med mig kameran ut på en cykelrunda i denna vackra höst-stad innan det blir grått och daskigt. 

Hur som haver, på min förut-nämnda oproduktiva lördag vaknade jag supersent och bestämde mig för att lyxa till det lite med pancakes och tofuröra i äkta vegan-anda. Lite hypokritiskt dock eftersom jag hade ägg i pannkakorna men gjorde tofu-röra istället för äggröra, haha. Men fattig studerande som jag är kastar jag inte bort någonting och jag har massor med ägg kvar så jag ville slippa dem. Man kan dock substituera äggen i pannkakorna med ett s.k. flax-egg (1 msk flaxseed d.v.s. malet linfrö och 2.5 msk vatten) om man vill ha det hel-veganskt. Pannkakorna är glutenfria, mjölkfria och (ska vara) sockerfria. Delicious!



AMERIKANSKA PANNKAKOR MED MANDELMJÖL OCH BÄR

  • 2 ägg
  • 1,5 dl kokosmjölk, mandelmjölk eller annan valfri mjölk (använde havremjölk och havreyoughurt för att mjölken tog slut hehe)
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 1/2 tsk vaniljpulver (kan uteslutas, jag slängde i lite vanillinsocker bara för smak. där rök det sockerfria haha. Vaniljpulver är så förbannat dyrt!)
  • 1 näve färska eller frusna blåbär direkt från frysen (jag använde hallon men det blir säkert supergott med blåbär)
  • Kokosolja, smör eller ghee till stekning (jag använde kokosolja, använder det till allt <3)
Sen är det inte svårare än att man vispar äggen (eller äggsubstitutet) med mjölken, blandar ihop de torra ingredienserna och rör ner dem i mjölk-ägg-blandningen. Sen tillsätter man bären och rör om. Därefter är det bara att steka, på medelhög värme, i kokosolja eller mjölkfritt smör. Voilá! Det blev extremt gott då jag strödde på kokosflingor och bär samt ringlade över lite (mycket) sirap.


Tofu-röran ser inte så himla spännande ut men det var riktigt gott faktiskt! Bra proteinkälla istället för äggröra. Stekte smulad tofu i olja, på med en massa kryddor och sen lite tomater till. Nästa gång tror jag att jag ska prova blanda tofun med lite havremjölk så det blir krämigare, såsom en vanlig äggröra, detta är nämligen ganska torrt.

Det finns så otroligt mycket god vegansk mat i alla former som man kan tillaga! Det jag älskar med denna livsstil är att jag är så medveten om vad jag äter och att man tvingas bry sig om vad man stoppar i sig. Jag tycker det är väldigt mycket lättare att äta hälsosamt och mitt intresse för matlagning och bakning har växt enormt. Jag har inte alls samma sockersug som förut - kan ni tänka er, igår hade de extrapris på lösgodis vid Ica (49:95/kg) och jag gick förbi hyllan fastän jag var vrålhungrig!! Det har nog inte hänt många gånger förut, extrapris på godis brukar vara en ypperlig orsak att få trycka i sig en massa socker.

Inga kommentarer: