fredag 18 september 2015

UPPSALA-LIVET

Efter en fullspäckad vecka bestämde jag mig från att ta en paus från plugg och fest och event ikväll. Så jäkla skönt att bara hänga här hemma. Denna vecka drog alltså skolan igång på riktigt och det känns som att vi gått igenom hela gymnasiets människobiologi plus lite till under veckan, haha. Jag hade så sjukt svårt att koncentrera mig och orka hänga med i början, höll på att somna under föreläsningarna på morgnarna (lol) och började tvivla på min förmåga att kunna plugga. Nu äntligen känns det som att jag kommit in i plugg-mode igen och att föreläsningarnas innehåll börjat fastna. Det är ändå över två år sen jag överhuvudtaget läste någon biologi inför studentskrivningarna så de kändes inte riktigt som att man hängde med även om man känner igen en hel del av begreppen. Där tror jag man har en fördel om man börjar studera direkt efter gymnasiet, för gör man som jag och knappt använder hjärnan under ett år (haha) så tar det längre innan man kommer in i skolmode igen. Men ingen tvivlan om att jag kommer lära mig allt igen, det handlar ju egentligen bara om att repetera och komma ihåg igen (ja och lära sig all den nya och fördjupade informationen också...). Det ska nog gå så bra så, eheh.

Festandet har dock inte lidit under dessa tre veckor, imorgon blir liksom sjunde utekvällen och då har jag inte ens deltagit i allt... damn these swedes like to party. Ikväll har jag alltså bara chillat här hemma, många drog på reccegasque (finare sittning för recentiorer, alltså de som precis börjat termin 1) vilket säkert är svinkul men jag orkar inte... imorgon kväll är det PPK, som står för pre-preklin (i början av november hålls den äkta pre-klin som är en av läkarprogrammets viktigaste årsfester) och PPK är läkarnollningens avslutningsfest. Det är en finsittning och vi har nyårstema. Vet fortfarande inte vad jag ska ha på mig, haha. Eftersom det är en finsittning är klädkoden kavaj och klänningen får inte vara för kort. Egentligen heter det att den ska vara till knäna men nuförtiden får den väl vara en bit över. Jaja, det ordnar sig, får rota i mitt ändlösa förråd av festblåsor. Öhm.

Istället för att festa har jag ikväll handlat och kockat en massa mat! Trodde aldrig jag skulle säga detta men plötsligt tycker jag nästan det är kul att laga mat?! Trodde jag skulle leva på nudlar men istället har det blivit pestokyckling, lax med batatklyftor, svingod paj och sån fancypancy-mat. Ikväll har jag typ stått i flera timmar och gjort en enorm kastrull med Paella samt en paleo-kladdkaka utan vetemjöl, smör och socker. Det blev faktiskt väldigt gott. Trodde ni inte om mej va *klapp på axeln*.


I brist på annat får ni en bild på paleokladdkakan, klicka HÄR för att komma till receptet.

Inga kommentarer: