torsdag 26 februari 2015

I NEED HELP!

Okej, jag har ett litet problem. Okej, det är faktiskt ett ganska stort problem. Det gräver i mig jämt och ständigt och jag kommer aldrig någonvart. Jag kan inte bestämma mig var jag ska börja studera. Innan jag flyttade till USA hade jag allt på klart; jag skulle söka in igen till Umeå och hoppas på att få studieplats där till hösten. Eftersom jag kom in förra året gav det mig också mer självförtroende att söka in igen. Men nu har tvivlet sakta men säkert börjat söka sig tillbaka och jag vet inte längre var jag har mig själv. Två saker har jag på klart:

 1. Jag vill studera medicin och bli läkare (haha, om jag ändrar mig på denna punkt så vet jag fan inte vad jag ska ta mig till. Det kommer förmodligen inte hända.)
2. Jag vill studera i Sverige.

I och med att jag nu bott utanför NYC en stund har jag märkt att jag verkligen trivs i storstad (bor ju dock inte i staden utan ganska långt utanför men ändå) och jag funderar därför om Stockholm vore ett alternativ för mig. Jag funderar om Umeå kommer att kännas för litet. Jag har alltid tänkt att ska jag bosätta mig i Sverige någon gång i framtiden så skulle det helst få vara i Stockholmsregionen, så det skulle ju vara en idé att börja där från första början. Samtidigt funderar jag om Uppsala vore en trevlig kompromiss efter som det ligger relativt nära till Stockholm, är en mellanstor stad men inte lika stor som Stockholm. Dessutom har jag hört att Uppsala har ett grymt bra universitet och i överlag är en väldigt trevlig studiestad. Å andra sidan skulle Umeå vara trevligt eftersom det har så bra förbindelser till Finland och verkar har trevlig studieatmosfär. Jag har ändå vant mig med att bo långt borta hemifrån så Stockholm känns inte som ett jättestort steg ändå. Jag är inte längre rädd för att "vara ensam och inte känna någon". ALLTSÅ FATTAR NI VAD SOM SNURRAR I MITT HUVUD?! Jag blir snart galen och jag har ingen aning om vilket alternativ jag ska välja. Addera då det faktum att jag borde söka om ca en månad. Jag har varit i både Stockholm och Uppsala, men Umeå har jag faktiskt aldrig besökt "på riktigt". Jag har bara kört genom. Ångrar nu i efterhand att jag aldrig åkte till dessa tre universitet för att kolla in dem, det skulle ha hjälpt en hel del i mitt beslut. Men jag var så säker på Umeå så jag tänkte inte så mycket på det och dessutom så skulle jag ju flytta till USA så det var väl mest det som snurrade i huvudet.

Jag är nästan helt säker på att jag vill göra utbyte i något annat land under en period/ett år, så därför lönar det sig också att kolla in vilka möjligheter det finns till det på de olika universiteten. Där har Karolinska (Stockholm) väldigt bra alternativ, men utbyte kan man göra på alla universiteten. Något som är väldigt viktigt för mig är också studielivet utanför skolan, att det finns en bra samhörighet och att det ordnas massor av aktiviteter utanför skolan. Där tänker jag mig att Umeå är bra eftersom det är mindre.

Medalj till er som läst igenom detta och nu till min fråga: Om du eller någon du känner har erfarenhet av att gå på dessa universitet skulle jag uppskatta enormt om ni kunde lämna en kommentar eller kontakta mig på FB vad ni tycker om universitetet, bara för att ge mig någon slags inblick i studielivet. Jag skulle också uppskatta att få höra hur det är att bo i de olika städerna, om livet utanför skolan osv. Snälla, snälla, snälla jag skulle bli så glad för lite tips! Jag vet att ingen annan kan bestämma åt mig men lite information från en studerande skulle vara guldvärt.


Inga kommentarer: