torsdag 11 december 2014

THE CITY OF BROTHERLY LOVE

Bilder från Söndagens Philadelphia-tour. Vädret var fantastiskt och staden är så vacker! Vi var riktiga turister men jag antar att det är det man ska vara i en ny stad, haha.

Pictures from Sundays' Philadelphia-tour. The weather was great and the city is beautiful! We we're true tourists but I guess that's what you're supposed to do in a new city, haha.


Can't say the sun brought out my best features here, haha...


Love park




Comcast Center, 300 meters tall



The Rocky steps!




I like you guys! <3

Independence hall (Where the Declaration of Independence was signed)
 
Liberty Bell

...and ofcourse, a Philly Steak Sandwich. Yum!

Sist och slutligen kan jag konstatera att Philadelphia definitivt är värt ett besök! It's safe to say that Philadelphia definately is worth a visit!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Måste bara fråga, att läser du någon träningsblogg? Isåfall vilken/vilka? :) skulle vilja veta någon bra!

Anonym sa...

Jag, samma person som frågade om träningsbloggen, tänkte bara, att har du lust att svara på några frågor om träning? Jag har för mig att du vet ganska mycket om sådant, så är det okej om jag frågar lite råd av dig? Säg bara om du inte vill!

Jennie sa...

Hej! Jag läser faktiskt inte träningsbloggar regelbundet, den enda sidan jag läser som handlar om träning är styrkelabbet.se :) Den passar min träningsstil väldigt bra! Det är absolut okej att fråga råd av mig, även om jag inte är någon expert :) Alltid glad om jag kan hjälpa till :)

Anonym sa...

Okej! Alltså det här kan bli ganska långt, men jag funderar bara, att då min vän som vet mer om träning än jag, har gjort ett träningsschema åt mig, och jag vågar inte fråga av henne, då jag är rädd att hon blir sårad eller ngt om jag börjar ifrågasätta hennes schema. Hon har gjort olika rörelser åt just mage, ben, rumpa, armar. Hon har alltså lagat allt separat i armarna, eller som i övkroppen som triceps, biceps, bröst, axlar och rygg som jag ska träna. Min fråga lyder: måste man träna alla de olika ställen i övrankroppen/armarna skilt? Jag har ett schema som är delat i två delar: ena dagen triceps, bröst och ben/rumpa. Andra dagen rygg, mage, axlar, biceps. Hon har gjort så att typ 4-5 rörelser/kroppsdel. Båda dagarna känns det som jag endast gjort något med övrankroppen/armarna, då de är så många. Så alltså, då jag har för mig att många rörelser som man gör åt t.ex. rygg osv. tar åt andra muskler också i armarna, så behöver man ändå träna alla de olika delarna skilt, eller gör jag väl mycket åt armarna,då de alla övrankroppens rörelser sammanlagt är 14, och ben/rumpa 5, och mage 5? Då jag ändå inte har som mål att träna övrankroppen mera än underkroppen, utan allting lika mycket? Ursäkta då det blev så långt, och vet inte om du förstod.. :D

Jennie sa...

Anonym: Jag förstår vad du menar! Din vän har alltså gjort ett träningsschema åt dig som är ganska isolationsbetonat - alltså att man isolerar en viss muskel med att göra en övning istället för att göra övningar som involverar många muskler. Jag brukade också träna på det här sättet förut: det var rygg/biceps, bröst/triceps, ben och axlar/traps. Mage nånstans där emellan också. Problemet är bara att det blev en jäkla massa övningar och dessutom fick jag ta mig till gymmet 4ggr i veckan vilket började bli lite jobbigt då jag också tränade fotboll 5 ggr/vecka. Jag tyckte inte heller att jag utvecklades särskilt mycket då belastningen på musklerna sist och slutligen inte blev så tung. Det är inget fel på det här sättet att träna om man trivs med det, men det är inte min träningsfilosofi längre. Nu för tiden satsar jag endast på tunga basövningar: djupa squats, militärpress, marklyft, bänkpress och stående rodd/chin-ups. Målet är att komma upp i så tunga vikter som möjligt. Dessa övningar är compound övningar som involverar många muskler på samma gång - man behöver alltså inte så många olika övningar. Kolla upp Starting Strength på styrkelabbet.se eller StrongLifts 5x5, de är de träningsprogram jag har följt och tycker fungerar allra, allra bäst. Jag har aldrig utvecklats så mycket som när jag följt dessa program! Det är bara att fråga om du har fler frågor :)

Anonym sa...

Svarar lite sent men tack så mycket, det var just dehär ja menade, jag ska verkligen kolla upp dedär starting strenght! :)