tisdag 9 december 2014

Lancaster (and my thoughts on Amish people)








 
Bilder från första dagen i Pennsylvania! Vi besökte alltså Lancaster County - regionen i Pennsylvania som är känd för sin stora population av Amish och Mennonites. För er som inte vet vad Amish-folk är så får ni googla... I stora drag är det en kristen folkgrupp som förespråkar att leva väldigt enkelt och undviker alla typer av moderna mojänger. De klär sig i speciella, väldigt enkla kläder och använder häst och kärra istället för bil. De anser att alla dagens moderniteter tar fokus av vad de anser vara viktigast; gemenskapen mellan människor och med Gud. Ganska kontroversiellt med tanke på "vanliga människors" prioriteter i dagens värld. Det finns många andra regler de också följer men det får ni ta reda på själva om ni är intresserade. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att leva på det här sättet, såklart först och främst för att jag inte alls är troende och dessutom är alldeles för beroende av dagens moderniteter haha, men jag kan ändå inte låta bli att beundra deras levnadssätt. De går så emot alla normer och självklarheter, och låter inte den yttre världen påverka dem. Det är beundransvärt tycker jag. Å andra sidan växer de upp utan vetskap om alla moderniteter, så för dem är det livet självklart. Det kändes lugnande att köra igenom county:t och inte se telefonledningar och höra tystnaden, hur dumt det än låter. I och för sig satt vi i buss men busschauffören stannade bussen en stund så vi skulle kunna höra hur tyst det var. Jag är som sagt inte troende men religion och hur den påverkar människor har alltid fascinerat mig. Så länge man respekterar andras världssyner och inte gör någon till skada så är vilken som helst religion okej enligt mig (okej scientologi är lite för over the top enligt mig). Den bild jag fått av Amish-folket är att de är väldigt trevliga och hjälpsamma människor som vill utöva sin religion för sig själva och leva på sitt eget sätt, utan att överhuvudtaget döma någon annan.
 
Det var dåligt väder och regnade hela dagen men jag tyckte det var lite mysigt på ett sätt. Vi körde runt till olika ställen (bl.a. någons gård, en hantverksaffär och ett ett-rums-skolhus) och sen åt vi Amish-mat på en restaurang. Det var sjukt gott! På eftermiddagen/kvällen körde vi till Philadelphia. Vi bodde på Marriott Downtown, väldigt fint och bra hotell. Ska försöka få ihop inlägget om Philadelphia imorgon, so stay tuned!
 
About our trip to Lancaster county on Saturday. Explaining a bit about the Amish people and their beliefs. I find their lifestyle interesting, controversial and admirable at the same time, but I could never ever see myself living like that. Maybe simply because I'm not religious at all and I'm also way too used to and comfortable with all the modern equipment haha. I found it very soothing to drive through the county and not see telephone wires everywhere and actually hear the silence (when the busdriver turned off the bus for a while that is). Religion as a phenomenon has always fascinated me.
 
The weather was bad and rainy but I thought it was kinda cozy. We drove around to different Amish places and had Amish food at a restaurant. It was sooo good! In the evening we drove to Philadelphia and stayed at Marriott Downtown, very classy and nice hotel. I'll try to put together a post about Philly tomorrow so stay tuned! 
 


Inga kommentarer: