måndag 22 september 2014

SUNDAY STROLL

Idag åkte jag och Thea in till stan med bussen. En bekväm bussresa direkt in till NYC, räcker ungefär en timme beroende på trafiken. Tycker det är ganska skönt att sitta i bussen faktiskt (jag är van från mina sex år i bussen fram och tillbaka till skolan...). Vi gjorde inte mycket i stan, brunchade (efter att ha sökt efter ett brunch-ställe i x-antal minuter), gick runt och tog det lugnt. Så lugnt som man nu kan ta det i centrum av NYC. Enligt mig blir man ganska trött av att gå runt på Times Square - 5th Avenue - Broadway området. Så mycket folk, ljud och trafik. Det är coolt när det blir mörkt men på dagen skulle jag nog hellre gå runt någon annanstans. Idag skulle vi ta oss till Bryant Park och möttes av en parad. De hade spärrat av vägar och tusentals människor gick i "Climatemarch". Då vill man inte gå motströms... så mycket folk och kaos.

När vi gick runt på Times Square fick jag plötsligt syn på ett bekant ansikte. Det tog några sekunder innan jag insåg att det var Finlands f.d. president Tarja Halonen. Hon såg ut som vilken vanlig gammal tant som helst på semester. Skulle ha känts så påträngande att be om att ta bild så jag fegade ur och hon dök ner i tunnelbane-ingången. Men det gick inte att ta miste på att det var hon. Ganska ironiskt att man åker till New York och den första "kändisen" man ser är Tarja Halonen...

Bilder från vår Söndag;
Brunch! Detta är typ det första typiskt amerikanska jag ätit här (förutom maten på skolan som jag blev tvungen att äta). Är inte det minsta sugen på att vräka i mig allmöjligt "amerikanskt", faktum är att alla inte gör det här i USA. Hos min hostfamilj handlar de vad jag vill äta, så till frukost har jag ätit typ youghurt och banan. Inte pannkakor och bacon d.v.s. En hel del amerikaner äter onyttigt men det är en missuppfattning att alla här vräker i sig och är jättefeta. I överlag tycker jag inte att jag sett mer feta människor här än i Finland... Men visst förstår jag varför människor har den uppfattningen om USA, det är mycket fokus på mat och största delen av maten "på stan" är onyttig mat. Storleken på portionerna man får är oftast i det största laget (åtminstone på de ställen jag har ätit, vilket inte är så många). Vi orkade inte äta upp våra brunch-portioner och de höll oss mätta i sju timmar, ända tills vi kom hem...




Casual söndagsklädsel. Jag har faktiskt inte shoppat alls här i USA hittills... det enda jag köpt är min hatt och en highlighter. Tror dock inte att jag behöver oroa mig för att jag inte kommer hitta något, det egentliga problemet kommer nog att vara hur i allsindar jag ska få hem allting efter ett år...



 Bryant Park:


2 kommentarer:

Caby sa...

Intressant att följa din tid "over there"..

Hälsningar från Sågslamp

Jennie sa...

Tack, kul att ni följer med :)