tisdag 3 juni 2014

Kampen om magrutorna


Tänkte svara så gott jag kan på en kommentar jag fick igår:
"Du som är en "fitnessexpert" enligt mig, haha så kan du svara på dessa frågor?  
1. Om man vill få ett "sixpack"så ska man gå ner i vikt först ocv bli smal och sen styrketräna för att få det? Är det lättare då 2. Vilka övningar rekommenderar du för att må magrutor? 3. Kan du göra ett inlägg om styrketräning för magen? :)"
Först och främst, jag är garanterat ingen "fitnessexpert".. men tack ändå! :) Men tyckte ändå att jag ville svara på denna kommentar, eftersom det är en grej som "stör mig" ganska mycket och det är ganska vanligt att tjejer undrar om detta. Jag var exakt likadan förut. So let me make it clear to you.

Lagom fettprocent för en "normal" kvinna (dvs. ingen elitidrottare) ligger runt 20-30%. Nu vet jag ju inte hur mycket den som skrev kommentaren har tänkt sig att magrutorna ska synas, men som en liten jämförelse har jag för mig att de som tävlar i tävlingar som bodyfitness ligger på en fettprocent runt 12% när de är i tävlingsskick. Knappast är målet att se ut så, men pointen med detta är alltså att man måste komma ner till en tillräckligt låg fettprocent för att magrutorna ska synas och tro mig, det sker inte via att man ligger på golvet och gör sit-ups. Den här "fettprocentsgränsen" för när magrutorna börjar synas varierar mellan olika personer, beror lite på var man har sina största fettdepåer i kroppen. Kvinnor behöver ha en viss andel fett i kroppen för att alla hormoner och sånt ska fungera, och därför är det inte hälsosamt att ha för låg fettprocent.

Alltså, att få ett "sixpack" som kvinna är verkligen inte det lättaste. Vi har naturligt högre fettprocent i kroppen och har dessutom svårare än män att lägga på oss muskelmassa. Man kan ligga i evigheter och göra 10000 sit-ups på golvet utan att rutorna träder fram, det går inte att punktförbränna fett på magen. Kanske har ni hört uttrycket "abs are made in the kitchen", det beror alltså i större mån på vad man äter än vilka magövningar man gör. Givetvis handlar det om mer än bara fettprocenten, man bör ju ha muskelmassa också. En jämförelse:

Till vänster en fitnesstävlande och till höger en modell. Magrutorna kommer inte "gratis" för att man har låg fettprocent. I alla fall, magmusklerna fungerar som vilken annan muskel som helst, de växer av tung belastning. Själv fokuserar jag väldigt lite på magmuskelövningar, men ska jag dra till med en övning skulle jag säga hängande benlyft där man kan lägga på mera vikt för att öka belastningen. Självklart är det bra med övningar som stärker bålen och magmusklerna, för mig räcker det med knäböj och marklyft som aktiverar hela kroppen och stärker bålen. Att ligga och göra sit-ups eller liknande magövningar har jag struntat i för länge sen, jag har ärligt talat inte en enda "mag-övning" i mitt träningsprogram.

Nu vet jag inte om jag direkt svarade på dina frågor, definierade magrutor är något jag varken har eller direkt strävar efter. Jag har för hög fettprocent för att mina magrutor ska synas, och att gå ner i fettprocent så pass mycket att de skulle börja synas ordentligt känns som en jävla massa slit för några ynka rutor haha. När jag går ner i vikt lite ser jag nog magmuskler, men något rippat "six-pack" kommer nog inte jag att få utan att kämpa en hel massa. Ett tips i alla fall, sluta fokusera så mycket på magen och satsa på att bli stark i hela kroppen. Jag tycker att är man vältränad ser nog magen tillräckligt bra ut, satsa på styrketräning med tunga basövningar som t.ex. knäböj och marklyft, och ät bra och varierat så ska du se att din kropp mår bra och blir snyggare på köpet. Och om någon fortfarande ligger där på golvet med den 100:e sit-upen för dagen och försöker få bort fettet på magen, sluta upp med det NU.

Inga kommentarer: