tisdag 3 juni 2014

Give me a valid reason and I promise you can't

Okej, av någon anledning (fråga inte varför) hamnade jag in på olika personers ask.fm-sidor och bloggar ikväll när jag surfade runt. Först och främst vill jag bara påpeka att ask.fm måste vara den dummaste sidan som finns och jag förstår inte själv varför man vill ha en sån sida där folk anonymt kan skriva skit till en. Visst kan man kommentera skit anonymt på bloggar också, men det känns ändå som att tröskeln är väldigt mycket lägre på ask. Jag är inte världens osäkraste person, men jag skulle aldrig ta den skit som jag sett folk skriva åt andra personer på deras ask. Det finns alltid folk som inte gillar en och jag klarar mig faktiskt bra utan att veta vad personer som inte känner mig tror sig veta om mig. Visst känns det som att ask håller på att dö ut lite, desto snabbare desto bättre, men tyvärr existerar ju sidan fortfarande...

I alla fall... det jag ville göra var inte att hacka på folk med ask, i princip ska man kunna ha en en sån sida utan att få läsa en massa skit, utan jag förundras bara över varför folk älskar att hata? I snart 19 år har jag levt här och jag förstår fortfarande inte vad människor får utav att hata varandra på internet. Jag kan ärligt säga att jag aldrig har skrivit något elakt åt någon annan på nätet anonymt. Jag skulle inte ens komma på tanken att skriva något sånt, för jag ser inte VARFÖR man ens orkar lägga tid på det även om man nu skulle tycka så? Känns det liksom bra att trycka ner någon annan? Att påpeka att hon/han ser fet ut (vilket uppenbarligen är en väldigt viktig sak att låta personen veta), ligger runt (fast man inte har en aning), har fult hår eller tror för mycket om sig själv? Jag blir så frustrerad, för jag kan bara inte förstå varför människor håller på så. Skulle jag skriva något sånt skulle jag få världens ångest och typ vara arg på mig själv för att jag är en dålig människa. Kom ihåg att den skit du säger/skriver om andra sist och slutligen säger mer om dig än om personen du kommenterar.

Jag tycker om att skriva snälla saker åt folk. Att kommentera att de har något snyggt på sig, att de är vackra eller att de har en rolig blogg. Det gör mig glad att skriva/säga något snällt åt någon annan, man blir liksom lite nöjdare med sig själv på samma gång. Det får man någonting utav själv, inte att skriva skit. Och jag är ingen jävla Moder Teresa-typ, bara en vanlig operfekt människa som har fattat att folk oftast tycker om att höra sånt man själv vill höra av andra. Simple as that.

Nej nu lägger vi i en högre växel och skriver/säger snälla saker åt varandra. Det är i alla fall en grej jag vill bli bättre på, att berömma andra och ge komplimanger. Det krävs så lite och ger så mycket.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Så sant va du skrivar!

Jennie sa...

Tack Lisa! =)

Anonym sa...

Håller nog i princip med dig, men om en person skulle gjort något väldigt elakt till dig, och du skulle avsky personen, skulle du ändå skriva något snällt åt den personen istället för något skit? Förstås kan man ju bara låta bli också. Men skulle du inte ens på något sätt förstå att en person skulle ha lust att trycka ner någon som varit elak mot en?

Jennie sa...

Sv; Det är klart att jag förstår att man har lust att göra det. Jag har också svårt att tycka om de personer som inte gillar mig. Men på ett sätt tycker jag att det är väldigt lågt att trycka ner den personen tillbaka, jag tycker man ska visa att man har bättre moral än så. Så faktist, jag skulle låta bli eller så skulle jag sakligt skriva åt personen och fråga vad hon/han har för problem. Någon som vill en illa avskyr att se att man inte bryr sig och att man inte har behov av att trycka ner personen. Det är en styrka, och i slutändan vinner man på det.