torsdag 26 juni 2014

Ansiktsmask

Idag har jag haft värsta "ta hand om mig själv"-dagen (eller ja, i alla fall innan jobbet). Fotbad, ansiktsmask och sånt, ni vet. Kändes som att det behövdes. Tänkte i alla fall dela med mig av en hemmagjord ansiktsmask som jag använde, fungerade faktiskt bra! Man ska dock inte använda denna om man har väldigt känslig hy (ingredienserna kan reta upp hyn), den är främst för personer med lite fetare hy. Man ska inte heller använda den oftare än 1 gång/vecka. Här är ingredienserna (det blir väldigt mycket, så med fördel kan man ta lite mindre mängder):

- ½ dl naturell youghurt
- 2 msk honung (antibakteriellt)
- 1 tsk mald muskot (väldigt starkt antiinflammatoriskt ämne)
- 1 tsk mald kanel (antiinflammatorisk, tar bort rodnad och röda märken)
- ½ tsk bakpulver som man blandar med 1 krm vatten i en separat skål,
 innan man blandar ner det i den övriga blandningen.
- Man kan också lägga till 1 msk äppelcidervinäger eller 1 msk citronjuice 
för att få den ännu effektivare (det gjorde inte jag)

Om det svider mycker eller känns obehagligt skall man skölja bort masken direkt. Jag hade på den i typ 15 minuter. Man ser ju så otroligt het ut i den också! Ser bokstavligen ut som att man smetat skit i ansiktet, haha. Hot stuff.

Inga kommentarer: