måndag 26 maj 2014

Everyday routine



Ser otroligt trött och blek ut på bilderna, men jag skyller på vädret och ljuset hehe. I brist på annat tänkte jag visa vilka produkter jag använder till vardags när jag sminkar mig. I och för sig är det sällan jag sminkar mig till vardags nu för tiden, för det mesta går jag till jobbet helt utan smink, men de gånger jag sminkar mig använder jag mig ungefär av detta. När det räcker med concealer använder jag bara det, men när jag vill ha ett mer täckande resultat använder jag foundation, concealer, puder och sulpuder. Som ni ser är min hy långt ifrån perfekt så ibland kan det behövas en lite mer täckande bas. 

En grej jag nyligen läst på nätet är att man inte ska använda hudkräm/primer som innehåller olja ifall ens foundation är vatten/silikonbaserad. Det är ju ganska logiskt egentligen, olja och vatten blandas inte och då håller inte basen alls lika bra, den "glider av" ansiktet. Min foundation är oljefri så därför bör alla andra hudprodukter också vara vatten/silikonbaserade. Kan ju börja med att visa vilka hudprodukter jag använder:


1. Sminkborttagningslappar för vattenfast smink. Dessa innehåller olja men det behövs för att vattenfast maskara ska gå bort. Jag tvättar bort oljan efter att jag använt dem. Hade hört bra om dem, men själv tycker jag faktiskt inte att de är så bra. Tänker inte köpa dem igen.

2. Vanligt borttagningsmedel för övrigt smink.

3. Oljefri fuktighetskräm. Köpte denna nyss så har inte hunnit använda den så länge, men hittills verkar den helt ok! Sminket håller faktiskt länge med denna kombination av hudprodukter, så jag rekommenderar att köpa en fuktkräm utan olja.

4. Ögonkräm. Jepp, jag använder redan rynkkräm för ögonen haha. Främst för att den innehåller UVA/UVB filter mot solen.

Inte så avancerat alltså. Inte så dyrt heller. Orkar inte lägga så mycket tid eller pengar på hudprodukter, så länge sminket går bort och ansiktet hålls återfuktat. Om jag får finnar lägger jag Basiron från apoteket på dem, tycker den fungerar bra.

Sminkprodukterna (i den ordningsföljd jag använder dem):


1. Primer från GOSH. Denna köpte jag alldeles nyss, också för att den inte innehåller olja. Den är lite dyrare än primers från de billiga märkena, men burken är ganska stor. Jag tycker den är bra hittills, ger ett "lent" resultat och sminket håller!

2. Foundation från Clinique. Detta är den absolut bästa foundationen jag provat, den är lagom täckande, den är matt och den sitter. Hela dagen. Passar min hy bra och jag får inte finnar av den. Tänker absolut köpa den igen! Minuset är väl att den är ganska dyr, speciellt här i Finland.

3. Puder från Rimmel. Transparent, vanligt puder. Finns antagligen mycket bättre, men detta gör sitt jobb tycker jag och framför allt är det billigt.

4. Solpuder från Rimmel. Använder det under kindbenen och för att "rama in" ansiktet.

(5). Concealer från Joe Blasco. Glömde att ta med den på bild, men det är en väldigt täckande concealer som egentligen inte är min utan mammas, hehe. Om jag tycker att det ännu finns småsaker som behöver täckas efter foundationen använder jag denna.

5. Ögonbrynsskugga från Wet n' Wild. Använder bara den mittersta nyansen. Vet inte ens om de säljer denna längre, men jag tycker den är bra och billig.

6. Ögonskugga från Nouba. Den ljusa nyansen har nästan tagit slut, så mycket har jag använt den. Gillar verkligen nyanserna.

7. Vattenfast maskara från MaxFactor. Gillar vattenfast maskara eftersom fransarna hålls böjda längre och så håller den längre. Av någon orsak tycker jag att denna maskara ändå inte håller så bra, den rinner lite under ögonen efter någon timme. Tänker pröva en annan nästa gång.

8. Läppglans från GOSH. Tycker väldigt mycket om nyansen 01, den är neutral men ändå med lite färg. Har ett läppstift i nästan samma färg så det lägger jag under om jag vill ha en starkare färg (använder alltid pensel för båda två). Tycker att detta läppglans håller ganska bra också, så bra som ett läppglans nu kan hålla om man äter och dricker haha. 


Sådär, shit vilken långt inlägg det blev! Mycket längre än jag tänkt mig, det får väl kompensera lite för den senaste tidens dåliga bloggande. Vilka borstar jag använder kom inte med, men jag använder foundationpensel, puderborste, sned borste för solpudret, två ögonskuggspenslar och läppstift/läppglanspensel. Ni ska ändå veta att jag mycket sällan orkar sminka mig såhär mycket, speciellt inte nu på sommaren och då jag inte går i skolan längre. Men tycker det är lagom till vardags om man orkar sminka sig dvs.

Inga kommentarer: