torsdag 6 mars 2014

Strive for progress, not perfection

Älskar mitt träningsprogram! På dagen ser jag så otroligt mycket fram emot att träna att det får mig att längta till kvällen. Ikväll stod knäböj, bänkpress och chin-ups på schemat. Det låter lite med tre övningar, men jag lovar att det räcker till. Börjar med rörlighetsuppvärmning och passet tar ungefär en timme.

En grej jag kommit underfund med är hur viktiga uppvärmningseten är! Förut har jag inte riktigt orkar värma upp, sprungit på löpbandet eller crosstrainern några minuter, sen slängt på lite mindre än träningsvikten och värmt upp med typ ett set. Nu börjar jag som sagt med rörlighetsövningarna och inför varje övning kör jag 3-4 uppvärmningsset där jag gradvis ökar vikten (börjar från tom stång). Viktigt är dock att inte värma upp med för tunga vikter så själva träningsseten blir sämre.

Det här träningsprogrammet tär dock lite på stoltheten (haha) då jag tvingats sänka träningsvikten på t.ex. knäböjen för att bibehålla god teknik. Har fortfarande problem med att komma djupt (dvs. under 90 grader) eftersom jag är så orörlig i vader och vrister... men det ska väl ordna sig med tre gånger knäböj per vecka.

Hatkärlek till chin-ups... är nästan nervös inför ett set eftersom jag hatar då jag 
inte orkar mer haha. Sooner or later, I will be the master of chins/chin-ups! 
Haha okej, åtminstone bättre än nu. Lite tålamod bara.

#tannedlegs... HAHA, skoja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för mål när du tränar? Vill du bara vara allmänt stark och hälsosam, eller vill du försöka få en väldigt snygg och muskulös kropp? :)

Jennie sa...

Tja, de två hänger väl lite ihop så jag svarar båda, haha :D Men mitt mål ligger nog ändå mer åt att verkligen bygga muskler, inte bara vara "allmänt stark" :)