fredag 10 januari 2014

TRÄNING enligt mig

Va kul att ni vill höra mer om min träning! (ni som inte är intresserade får helt enkelt scrolla vidare när det kommer upp träningsinlägg) Träning och hälsa är ju verkligen någonting jag brinner för och har hållit på med hela mitt liv, så det ska bli kul att få in lite mer av det i bloggen :)

Tänkte börja med att skriva ner några grundprinciper som jag försöker följa och som jag tycker att man ska tänka på för att få ut det mesta av sin träning. Såhär efter nyår är det väl ganska vanligt att man bestämmer sig för att ta nya tag och börja leva hälsosamt etc., men ivrigheten brukar ganska fort börja sina. So let me present to you my finest advice, dear readers!

  1. Hitta det som passar DIG. Även om jag själv anser att det tar tid och tålamod att engagera sig i en träningsform och faktiskt börja njuta av det, passar inte en träningsform alla. Ja, styrketräning är väldigt inne just nu och det känns nästan som att det uppfattas som allmänbildning att veta vad squats, deadlifts och dips är för något. Helst på engelska då också. Men finner du absolut ingen tillfredsställelse i att strutta runt med en skivstång på axlarna - gör inte det. Livet är för kort för att hålla på med saker man inte gillar. Men en sak är jag totalt övertygad om - var och en kan hitta sin grej, och ge inte upp för fort.                                                                                                                                   
  2. Strunta i löjliga ideal. Weheartit, instagram, tumblr. Strong is the new skinny, och så står där en en brunbränd tjej utan underhudsfett, med långa smala ben, iklädd snygga Nike-kläder. Självklart, är det något som inspirerar dig att leva hälsosamt ska du absolut använda det som motivation. Personligen är dessa modellkroppar inget som motiverar mig att jobba hårdare, pga. en enkel orsak: jag kommer förmodligen aldrig börja se ut så hur mycket jag än tränar, ifall inget mirakel inträffar. Fine by me! Jag är 162 cm lång, har alltid haft kraftiga ben och mindre överkropp. Jag är mesomorph (testa din kroppstyp här) och har relativt lätt att bygga muskler. Tränar jag inte går jag ganska lätt upp i vikt. Mina ideal har förändrats drastiskt sen jag började styrketräna, jag ser inte längre smala modellkroppar som någonting eftersträvansvärt (säger inte att det inte är vackert att vara lång och smal, men det är inget ideal för mig). Visst inspireras jag av grymma fitness-tjejer som jobbar hårt, men det betyder inte att jag har som mål att exakt se ut som dem. Jag vill bara bli den bästa versionen av mig själv. Du kan åstadkomma en hel del förändringar på din kropp, men du kan inte tvinga den att bli något du inte har förutsättningar för. Så lägg ner drömbilderna och börja jobba för dig själv istället så ska du se att det händer något.                                                                                                                                               
  3. Gör det till en livsstil. Ni behöver inte hålla med mig, med personligen tycker jag att dieter och kurer är ren bullshit. Jag förstår inte vad man ska med non-carb, Nutrilett och 5:2 när vanlig, nyttig mat och regelbunden träning räcker hur bra som helst. Kroppen har inte börjat fungera annorlunda de senaste åren, fortfarande fungerar den enligt samma enkla princip: Äter du mer än du förbrukar går du upp i vikt. Tadaa! Inga konstigheter. Kolhydrater, proteiner och fett finns för att vi ska äta dem. Däremot är det stor skillnad i vilken form du äter dem. Nyttig mat vs. onyttig mat. Jag tror ni vet skillnaden. Jag är ingen kostrådgivare och borde antagligen göra drastiska förändringar i min kost, men dessa hypade dieter som lovar att ge dig drömkroppen på nolltid får mig att sucka högt. Vad är det för vitsen med supersnabb viktnedgång om kilona kommer tillbaka direkt du lägger av? Nä, tänk långsiktigt och inte att det ska gå så snabbt som möjligt. Kroppen vet vad den behöver och det går inte att utesluta någonting kroppen kräver utan att lida på något sätt förr eller senare.                                                                                                                                    
  4. Och nej, 30-day-squat-challenge kommer inte att revolutionera ditt liv och ge dig drömrumpan inom en månad. Om det bara vore så enkelt! Visst kan du kickstarta din träning med att göra dessa enklare övningar hemma, men om du inte fortsätter att träna efter det kan jag lova dig att dina trettio dagar inte kommer att ha någon större betydelse. Dessutom tycker jag inte att det är någon bra idé att träna samma muskel/muskler varje dag, muskelgrupperna behöver få vila minst 48 timmar mellan varje pass (i alla fall för en vanlig styrketränare). Annars slits muskeln. Minns att musklerna bryts ner under själva träningen, det är under vilan som de återhämtar sig och blir starkare.                                                                                                                                                                                                                                                                                         
  5. Följ ett träningsprogram. Bodybuilding.com har varit min räddning när det kommer till att lära sig övningar och följa program. Jag har inte tillgång till någon personlig tränare och inte har jag någon i min närmsta omgivning som har kunnat lära mig, jag har helt enkelt fått testa och lära mig själv. Men jag tror inte att man någonsin blir motiverad på riktigt om man bara far till gymmet utan att planera vad man ska träna, utan bara sporadiskt hoppar från maskin till maskin och gör några oregelbundna set. Dela upp muskelgrupper, planera vad du ska träna, förbered och utför. Oavsett om man tränar två eller fyra gånger i veckan finns det träningsprogram att följa som ger dig någonting att gå efter. Det är motivation - att plötsligt märka att man kan slänga på t.ex. 10 kilo till jämfört med vad man orkade för någon månad sen i någon viss övning.                                                                                                                                                                                                       
  6. If you always do what you've always done, you're always gonna get what you've always got. Utmana dig själv, lär dig nya övningar, testa nya grejer, fastna inte i samma tråkiga rutin. Ingen kommer att skratta åt dig när du ska testa någon ny övning - alla har i något skede gjort övningen första gången. Vet du inte hur du ska göra, fråga hjälp.                                                                       

Jag skrattar lite när jag tänker på hur jag såg på träning när jag först började styrketräna. Jag hade ingen aning. Jag hade aldrig hört ordet marklyft och visste inte hur man skulle använda en skivstång. En sit-up visste jag vad var. Fortfarande har jag otroligt mycket kvar att lära mig. Jag har förstått att det är en hel vetenskap bakom träning! Jag är verkligen ingen expert på något sätt, det ska ni veta... Men nu ska jag sluta innan jag återigen skriver ett alldeles för långt inlägg för att jag blir överentusiastisk. Jag skulle kunna skriva så mycket mer men jag måste väl sätta punkt någonstans. Det kan vara bra att skriva upp dessa principer också för mig själv, så jag kommer ihåg att leva enligt dem haha... Hoppas ni fick ut någonting av det!


2 kommentarer:

elinW sa...

sjukt bra och peppande inlägg, tack! :)

Jennie sa...

Tack så mycket Elin, roligt att höra! :)