fredag 17 januari 2014

OH THOSE DAMN CRAVINGS


Fick en fråga för några dagar sen om jag kunde skriva om tips för att få bort sötsug. Ert ord är min lag. Haha näe, men visst kan jag skriva om det! Kan ju inleda med att nämna att jag själv är långt ifrån något clean-eating-hälsofreak, jag är i själva verket en riktig gottegris. Älskar god mat och godsaker, ibland lite för mycket. Jag lider av dessa hemska sötsug-attacker med jämna mellanrum, och jag vet hur dåligt man mår de perioder då man hela tiden har cravings efter någonting sött. Men det går att få bot på sötsuget, och det är egentligen inte så svårt. Så nu har jag tänkt dela med mig av några av de saker som fungerar för mig:

1. Regelbundna måltider. Detta är verkligen den största boven i dramat, i alla fall för mig. Ett ordentligt morgonmål, (mellanmål), lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Då jag håller denna rutin och äter någonting var 3:e-4:e timme hålls sötsuget borta. Att dricka mycket hjälper också till. Det är ju faktiskt inte svårare än så; när magen blir tom eller då blodsockret sjunker för lågt vill kroppen direkt ha något, och då uppstår sötsuget. Värst är det för mig då jag inte har med något mellanmål till skolan, då jag går hungrig till affären eller kommer hem från skolan med världens sötsug.

[Som onödig tilläggsfakta kan jag nämna att man tror att vår förkärlek till sött är en överlevnadsmekanism som härstammar från forntiden, då människan inte åt lika ofta som nu. Söta bär och frukter innehåller ofta mycket energi och därför var det bra att äta mycket av det söta eftersom hungern och matbristen kunde slå till när som helst. Så har den mekanismen liksom hängt med i alla hundratusentals år. Like come on evolution, do your thing.]

2. Ät något annat. Då sötsuget slår till - ät något annat, nyttigare. En frukt, en grönsak, någonting proteinrikt. Jag vet att det låter lame att säga "ät en morot istället!" då man gräver runt i alla skåp och nästan kunde döda för att få något som stillar det där förbannade sötsuget. Men det funkar faktiskt. Jag tycker själv att proteinrik mat funkar bäst för mig; ägg, kvarg eller någon annan mjölkprodukt gör susen.

3. Det sitter i hjärnan. Mycket vill ha mer. Då man klarar av att stoppa sitt beroende minskar begäret kraftigt. Likaså stärks begäret när man vänjer sig vid att äta sött ofta. 

4. Träna. Jag vet inte om detta är någonting vetenskapligt bevisat, men om inte så har det i alla fall en psykologisk effekt på mig. När jag tränar mycket och fokuserar på min hälsa, blir automatiskt motivationen att äta nyttigt och hålla sig från sötsaker bättre. Det är som en positiv cirkel - då jag äter bra orkar jag träna bättre, då jag tränar bra motiverar det mig att äta bättre.

5. Tillåt. Ät någonting gott och sött ibland, det är inte så farligt. Jag gör det nog några gånger i veckan, ibland för ofta och ibland nästan inte alls. Så länge det handlar om små mängder och inte får dig att må dåligt så gör det ingen skada. Vafan, livet är ju till för att man ska njuta ibland och det är ju så jäkla gott att äta riktigt onyttigt ibland. Jag menar... vad vill vi inte ha mest, om inte det vi absolut inte får? Ingenting är så onyttigt att man inte någon gång kan äta det, och ingenting är så nyttigt att man ska äta det hela tiden.

Finns säkert många smarta sätt, men dessa är de som fungerar för mig. Jag är ingen strikt människa som ordnar upp mat i "får äta"- och "får inte äta"-fack... det jag tycker är gott gillar jag att äta. Men jag får ångest av att äta för mycket sött (eller fett). Det är bara så det är, och jag tror det är så för många andra. Faktum är ju att man mår mycket bättre av att äta bra och nyttigt, även om det i stunden skulle kännas som att något sött är den enda lösningen.

Inga kommentarer: