tisdag 31 december 2013

RESUMÉ - 2013 från början till slut

JANUARI:


Firade nyår med några vänner i en stuga som vi hyrt, och jag var sjunde hjulet. Helt okej, trots att det inte var så händelserikt. Lovade mig själv att detta skulle vara ett bra år, vilket det sett till helheten också har varit. I Januari hände inget speciellt, men överlag var början av året superbra. Jag var självsäker och öppen, och kände mig allmänt väldigt positiv inställd till livet.


FEBRUARI:




Februari var riktigt bra. Musikperioden började, och i mitten av månaden firade vi Wanha vilket var riktigt skoj.


MARS:


Mars och April var årets bästa månader. Musikperioden fortsatte in i Mars och livet var härligt. Under en av periodens sista dagar var jag alldeles euforisk över någon av våra konserter och skrev så här: "Det är sånahär dagar man förstår att man har fått vara en del av någonting helt fantastiskt.

Jag kom tillbaka till gymnasiet efter två månaders uppehåll och motivationen var oväntat nog på topp. Månadens sista dag skrev jag: "I överlag har Mars varit en helt fantastisk månad, det är längesen jag har mått såhär bra såhär länge. Får hoppas att det håller i sig, för allt känns så jävla mycket bättre när man mår bra både fysiskt och psykiskt."


APRIL:






Var bortrest största delen av April. Först Barcelona (bild 1 o. 2) i början av månaden och en knapp vecka efter att jag kommit hem därifrån stack vi iväg till Estland-Lettland-Litauen-Polen (3, 4 o. 5). April var alltså väldigt händelserikt, och Polen-resan var på många sätt en av de bästa resorna jag varit på hittils i mitt liv. Den fantastiska tillvaron avbröts när vi kom hem från Polen och jag höll på att drunkna i alla skolarbeten som jag blev tvungen att göra för att ta igen de veckor jag missat.


MAJ:


När jag inte låg begravd under skolarbeten var Maj också bra. Sista skolmånaden var både skön och stressig. Kämpade in i det sista och när slutet av månaden kom hade jag klarat av största delen av alla inlämningsuppgifter och alla prov som stod på min to-do-lista. I förbifarten sände jag in en bild till en hårmodell-tävling och i slutet av månaden ringde en person från Garnier och sa att jag var en av de tre finalisterna. Maj var en otroligt varm och solig månad, och riktigt i slutet av månaden åkte jag bl.a. med Dozen Matter till Helsingfors.


JUNI:






Den efterlängtade skolavslutningen kom, jag firade tillsammans med mina klasskamrater och hade roligt.  Första sommarlovsveckan åkte jag ner till Helsingfors igen, denna gång i sällskap av Mari, för makeover (blev platinablond och supernöjd) och photoshoot för Garnier. Vi hade förbannat roligt. Senare samma månad fick jag ett mejl om att jag vunnit Garnier-tävlingen och jag blev superglad! I överlag mådde jag bra i Juni, jag var ledig hela månaden och tränade massor. Midsommar firades traditionsenligt i Kalajoki, och det var både roligt och mindre roligt. 


JULI:


Fotade tydligen inte alls i Juli, för det enda jag hittar är formbilder haha. Hade någon form av bondbränna ser jag nu haha... Började jobba i Juli och dessutom satte studentskrivningsstressen igång. Bästa kvällen i Juli var faktiskt här i Terjärv, då vi var hemma hos mig och senare på kvällen badade vi badtunna vid en villa. Eller var det i Augusti? Jag minns inte riktigt. Missade tyvärr Jakobsdagar, en av de roligare sommarhelgerna, p.g.a. fotbollen. I övrigt var väl Juli den bästa fotbollsmånaden, jag var inte skadad på några veckor och kunde faktiskt spela. Hade lite motivation också. Skadade mig dock igen och motivationen var som bortblåst.


AUGUSTI:


Skolan började igen, och jag var så nervös inför studentskrivningarna att jag knappt hade tid att fylla 18. Läste så gott som varje dag och det höll nästan på att bli för mycket. Jag grävde totalt ner mig i det. 


SEPTEMBER:


Jag skrev studentskrivningar i biologi och finska, och stressen var äntligen över. Var ändå inte sådär otroligt lycklig efteråt som jag trodde att jag skulle vara, livet återgick bara till det vanliga. Fick riktigt bra resultat, men det var ändå under hösten som jag började tappa den där positiviteten till livet jag haft i början av året. Jag började falla tillbaka i gamla banor. Det var ingen depression jag det handlade om eller något, men hösten brukar ofta vara en jobbig tid för mig och detta år var inget undantag.


OKTOBER:


Oktober fortsatte i samma linje. Ärligt talat minns jag inte mycket av vad jag gjorde i oktober, vilket tyder på att det inte hände så mycket. I början av månaden var vi till Åbo på abi-exkursion, det var kul. Blev dock mer festande än studebesök, mina första krogkvällar var faktiskt först i oktober. Inom fotbollen tog vi en serie-seger (steg till divison 1) och jag önskade att jag hade kunnat bidra mera, men jag var som vanligt inte i spelskick, var förkyld i över 5 veckor och hade ingen motivation. Hände väl inte så mycket mer, jag kom igång med styrketräningen igen efter min evighets-förkylning.


NOVEMBER: 








Månadsskiftet okt-nov spenderades på bästa sätt i Spanien med la familia. En underbart skön vecka då jag njöt till tusen och släppte all stress och oro. Vädret var fantastiskt (speciellt för att vara början av november). Steg upp tidigt varje morgon och gav mig ut på en springtur. Önskade att jag kunde stanna tiden. Resten av månaden spenderade jag i skolan, i gymmet och i mitt rum med gitarren. Den årliga November-ångesten gjorde intåg. Fick mitt uppskjutna körkort den 19:e, klarade både teoriprovet och körprovet på första gången trots att jag hade haft flera månaders paus. Var faktiskt inte i körskolan nästan alls mellan min 18-årsdag och mitt körprov. I slutet av månaden inföll också den stora tv-bandade julkonserten som vi jobbat för i månader.

DECEMBER:





December har gått förbi löjligt fort. Det har inte hänt mycket, har mest varit för mig själv och hållit på med musiken. Resten av tiden har gått åt till skolan, gymmet och fotbollsträningen. Vet inte riktigt hur mitt fotbollsår 2014 kommer att se ut, men på ett eller annat sätt kommer jag fortfarande hålla på med det. Blir nog min sista säsong, så varför inte ta vara på den. Är inne på typ mitt 13:e fotbollsår så riktigt än vill jag inte lämna det.

Jullovet och julen har spenderats hemma, och anledningen till att jag har haft tid att skriva detta extremt långa inlägg ikväll är att nyåret också spenderas hemma. Smått ångestfyllt och verkligen inte vad jag tänkt mig... men whatever, jag hinner nog fira under detta år. Man har alltid så höga förväntningar inför nyåret och ändå tror jag inte att jag någonsin haft ett riktigt bra nyår. Detta år gick alla planer vi hade åt stöpet och jag hittade helt enkelt inte något ställe där jag hellre skulle befinna mig än hemma. Kalla mig tråkig, men jag har ingen lust att dricka och befinna mig på något ställe där jag har mer ångest än roligt.

Ska försöka göra min avslutning kort, detta inlägg är redan alldeles för långt. Sist och slutligen har 2013 varit ett bra år. Men faktum är att jag har tappat bort mig själv de senaste månaderna. Känns som att jag gått "in i mitt skal" igen. Jag är inte lika öppen och säker som jag var i början av året, och det känns ju inte så bra. Dock vill jag tro att det bara är en period, för allmänt har jag nog fått en säkerhet jag aldrig haft t.ex. i högstadiet. Kanske jag bara får acceptera att jag inte blir den person jag allra mest skulle vilja vara. Kanske det får räcka att jag gör det bästa av den jag är. Varje år har jag haft något "nyårslöfte" som inneburit att förändras på något sätt, kanske det i år får vara att faktiskt acceptera den jag är istället. Det är lättare sagt än gjort det där. Jag är fruktansvärt självkritisk, och även om jag tycker om mig själv lägger jag ibland för stor vikt på vad jag säger och hur jag beter mig.

Med dessa ord välkomnar jag år 2014. Utan tvekan det år som kommer medföra mest förändringar hittils i mitt liv. Ibland vill jag inte ens tänka på alla förändringar som kommer inträffa under detta år, men samtidigt är jag ivrig att komma vidare i livet. Liksom, var befinner jag mig om några månader? En sak som är säker är att det kommer vara utmaning på utmaning, och jag älskar att mitt liv inte är utstakat. För det är en sak jag lyckats komma underfund med detta år, och det är att formulera meningen med mitt liv. Det är inte någon komplicerad formulering och den kommer antagligen förändras med tiden, men den räcker för mig precis just nu.

Meningen med livet är att uppleva

Inga kommentarer: