lördag 7 december 2013

"Accept me for who I am, or forget it"

Jag fick min snyftare kan man lugnt säga! Faktum är att jag kom över en helt fantastisk film - Prayers for Bobby. Snälla, se den. Googla inte filmen och läs inte om den, bara se den. Länge sedan jag sett en film som berört mig såhär mycket... det gick rakt in i hjärtat på mig. Vet inte ens vad jag ska säga, filmen summerar och sätter ord på precis det jag alltid trott.

Jag blir ännu mer stärkt i min övertygelse om att alla ska få älska vem de vill. Religiös eller ej, men hur kan det uppfattas som synd att älska andra människor? Hur kan kärlek, i vilken form den än uppträder, vara en synd? Det är något jag inte förstår. Bara för att homosexualitet strider mot normer som formulerats i en flera tusen år gammal bok, kulturbunden till den tiden. Bibeln innehåller massor av citat som är rent ut sagt brutala och omänskliga, men ingen tolkar dessa bokstavligt. Det står till exempel: "For six days, work is to be done, but the seventh day shall be your holy day, a Sabbath of rest to the LORD. Whoever does any work on it must be put to death". Det finns så många saker som är ohållbara, omänskliga, omöjliga att integrera i dagens kultur. Samhället ändrar, normerna ändrar. Bibeln är inte en regelrätt manual på hur vi ska leva. Bibeln är en bok, skriven och tolkad av människor. Den innehåller många bra saker om kärlek och livet, men det finns också massor av uråldriga citat som helt enkelt inte passar in i vårt samhälle längre. Det är min åsikt.

Jag kritiserar inte tro i sig på något sätt. Jag vill inte kritisera någon på grund av deras tro eller övertygelse, så länge det är på ett personligt plan. Men att säga åt någon att de inte har rätt att vara precis den de är, att motivera avsky av homosexualitet med citat ur bibeln kan jag inte låta bli att kritisera. Man har rätt att ha en egen åsikt, men man har inte rätt att beröva någon annan rätten att vara den person de är. Att älska den de älskar. Homosexualitet är ingen sjukdom som går att bota. Ingen villfarelse som går att täcka över eller sopa under mattan. Det är en väsentlig del av det man är och det har man rätt till att stå upp för.

Jag skulle kunna hålla på i evigheter om detta, men det får nog räcka. Har försökt att hålla mig ganska objektiv för att inte trampa någon på tårna. Religion och tro är väldigt känsliga ämnen där alla bör få ha sin egen övertygelse. Men de får säga vad f-n de vill - alla har rätt till kärlek och att få älska den man vill. Och ingen eller inget kommer någonsin att rubba mig i den åsikten.



Inga kommentarer: