torsdag 12 september 2013

Avundsjuka kan vara en bra sak

Jag kan vara en dålig människa när jag tycker att någon helt enkelt är så snygg att det är löjligt. Jag kan vara en dålig människa när jag egentligen önskar att hon skulle ha fått ett dåligt vitsord, bara för att det var högre än mitt. Jag kan vara en dålig människa när jag är så avundsjuk på hennes hår att jag skulle kunna klippa av det. Jag kan vara en dålig människa när någon är riktigt självsäker och vågar ta plats.

Frågan är bara om jag väljer att vara en dålig människa. Vi kan inte värja oss mot avundsjukan, det är en naturlig känsla. Avundsjuka bevisar att vi kan se andras goda egenskaper och uppmärksamma andras människors goda prestationer. Avundsjuka kan vara en bra sak om vi gör det till en bra sak.

Jag blir avundsjuk. Ofta och speciellt på andra tjejer. Men jag väljer att göra avundsjukan till en bra sak. Jag känner inget behov av att kommentera andra tjejer negativt bara för att de har något jag inte har. Tycker jag att någon har riktigt snyggt hår, ser väldigt bra ut, verkar vara säker på sig själv eller har otroligt fina kläder, så säger jag det åt personen. Kanske inte varje gång eller tillräckligt ofta, men i alla fall istället för att kommentera något negativt. Tänk, där har jag gjort både den personen glad och dessutom blir jag glad själv. Istället för att försöka kväva min avundsjuka och påpeka (bevisa för mig själv) att personen nog har dåliga sidor, men i slutändan ändå inte må ett dugg bättre.

"True confidence leaves no room for jealousy, when you know you're great you have no need to hate." Njaae, okej den senare delen håller jag med om. Men jag vet att jag är bra och ändå blir jag avundsjuk. Det är bra att kunna tycka att någon är bättre än jag på något och att de har en god egenskap som inte är lika stark hos mig. Det är bra ifall man accepterar det. Det bevisar att man är mogen och inte behöver känna att man är bäst, snyggast och vackrast av alla för att acceptera sig själv. Byt ut avundsjukan mot beundran och du kommer att vinna mer på det än du någonsin kommer att göra med dina negativa kommentarer.

Inga kommentarer: