måndag 15 juli 2013

Världen behöver människor som går mot strömmen

Har slösurfat runt på nätet ikväll och läst diverse olika bloggar... Ett inlägg berörde mig otroligt och jag fick en stark "urge" att skriva om ämnet. Det må vara ett väldigt omdiskuterat, enligt någon kanske uttjatat ämne, men inte alls mindre viktigt för det. Mobbning. Själv tycker jag att ordet har en ytlig klang på något sätt, kanske för att det används i situationer som egenligen inte har något att göra med ordet egentliga betydelse. Det missbrukas helt enkelt, på samma sätt som "bög" eller andra ord som människor öser ur sig utan att de alls är relevanta. Men hur som helst, mobbning är ordet och det försvinner inte någonstans, trots alla möjliga försök till att få antalet fall att minska.

En sak jag många gånger undrat över är varför människor har ett så stark behov att försöka trycka ner andra människor som på något sätt är annorlunda eller sticker ut. Går det ens i dagens värld att klä sig utstickande, se annorlunda ut eller på något sätt uttrycka sig olikt andra, utan att bli tvungen att höra elaka ord eller skitprat bakom ryggen? Om inte direkt verbalt, så i någon annan form som t.ex. på nätet. Sådär spontant vill jag nästan säga att tragiskt sällan klarar man sig utan att någon försöker trycka ner en. Jag menar, borde vi inte istället vara glada över att det faktiskt fortfarande finns människor som vågar vara sig själva och kanske banar väg för andra att också våga släppa taget om alla oskrivna regler om hur man borde vara och se ut? Varför vill man istället få dem att passa in i mallen, när ingen egentligen vill vara den där som "är som alla andra" och bara smälter in i massan.

Jag har själv ingen erfarenhet av att bli mobbad. Jag säger inte att jag på något sätt kan föreställa mig hur det faktiskt känns att bli nedtryckt, mobbad, utfrusen, psykiskt eller fysiskt misshandlad. Men jag är ändå en empatisk människa som försöker föreställa mig åtminstone hälften av den otroliga smärta som måste drabba den som blir offer för ett sånt här fruktansvärt mänskligt beteende. Det förvånar mig varenda gång hur otroligt jävla elaka människor kan vara. Jag kan inte förstå vad det är för människor som faktiskt utsätter andra personer för sånt som jag läst om i vissa bloggar. Människor som tvingas utstå åratal av både fysisk och psykisk tortyr, där slag och sparkar är lika vardagliga som glåpord, hemska rykten och annan psykisk misshandel. Läste om en tjej som fått byxorna neddragna (inte bara byxorna då utan allting) vid otaliga tillfällen under sin skoltid, på offentliga platser med en massa folk runt omkring. Vilken otrolig förnedring alltså! Hon hade dessutom fått alla möjliga saker kastat på sig och kom ibland hem från skolan med ägg i håret. Ändå sa hon att det vara orden, den psykiska mobbningen och utfrysningen som gjorde allra ondast. Det finns verkligen saker som människor kan säga som lämnar ärr för livet, och det finns också många människor som är väldigt skickliga på att hitta dessa svagheter och bryta ner andra människor bit för bit.

Barn kan vara väldigt grymma och tonåringar kan vara otroligt omedmänskliga. De vanligaste platserna där mobbning förekommer är antagligen låg- och högstadier, kanske också gymnasier. Men tyvärr är ju sanningen också att mobbning inte bara begränsar sig till barn och unga människor, utan det är inte det minsta ovanligt på arbetsplatser och andra situationer i vuxenlivet. Detta får mig rent ut sagt att må så jävla illa. Vuxna människor som psykiskt bryter ner och fryser ut andra människor. Det är fan äckligt. Det kanske är enkelt att vara den "starka" människan med makt att bryta ner andra personer på arbetsplatsen, men det är känns kanske inte lika enkelt då samma person står där maktlös när det egna barnet blir mobbad i skolan.

Jag vill att människor ska sluta vara elaka mot varandra. Jag vill att människor ska lära sig och ta efter de personer som vågar sticka ut, istället för att trycka ner dem. Jag vill att barn och ungdomar ska slippa bli utsatta för denna tortyr och att vuxna människor ska bete sig som de förebilder de borde vara istället för att lägga tid på att frysa ut andra vuxna människor. Jag vill att människor ska sluta nedvärdera varandra. Sluta kommentera andra människors utseende negativt, det gör dig varken vackrare, smalare eller nöjdare med dig själv. Jag vill att människor ska sluta prata skit om varandra. Men sist och slutligen finns det inte mycket jag kan göra eller påverka. Det enda jag egentligen kan göra är att själv försöka vara en bättre människa, och det tycker jag att du också ska. Visa att du inte behöver trycka ner andra för att hävda dig själv. Ingen kommer att beundra dig för ditt skitprat ändå. Det finns inget som utstrålar mer osäkerhet än en människa som inte kan låta bli att kommentera varenda fel han/hon hittar i en annan människa. En säker och stark person känner inget behov av att trycka ner andra, utan accepterar andra människors "fel och brister" just för att han/hon accepterar sina egna. Och det är dessa personer andra egentligen ser upp till, inte skitpratande mobbare. 

OVER & OUT.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Så sant så sant.

Mam sa...

Bra skriva Jennie!

Mindy sa...

Så sant det du skriver. Och BRA gör du det!

Jennie sa...

Thank you, girls! :)