söndag 17 mars 2013

The wise, wise human - are we worthy of this title?

                      
Denna ö är belägen mitt ute i havet, 2000 km från närmaste människobebodda kust. Trots det har människan lyckats förstöra för dessa liv, genom att skräpa ner haven och naturen runt omkring sig.

Jag vill gråta.


Jag önskar att jag hade kunnat säga att jag inte behöver känna mig skyldig. Men jag är långt ifrån oskyldig, och det är fallet för de allra flesta av oss. Det handlar inte bara om fåglar på en ö mitt i havet eller stora massproducerande mat(djur)fabriker, utan det handlar om så mycket mer och det vet vi alla. Jag kan inte kalla mig miljöaktivist och inte heller kämpar jag för djurens rättigheter, jag är helt enkelt bara en vanlig människa i det anseendet. Men jag blir berörd. 

Kanske stoppar det mig från att kasta skräp runt mig i naturen, det är väl ungefär så långt som jag som en enskild individ kan nå. Men det är också bättre än att gå oberörd. Det är stora massan som påverkar, men likväl är jag en del av den.

2 kommentarer:

Lilly sa...

Så himla hemskt!!

Jennie sa...

Håller med dig...