söndag 4 november 2012

Balsammetoden - har det funkat för mig?

Nu är det ca en veckan sen jag övergick från schampoo+balsam till att endast använda balsam. På rubriken i detta inlägg svarar jag; Ja, det tycker jag verkligen! Åtminstone kan jag hittils inte märka en endaste negativ effekt med att jag övergått till balsam. Fördelarna är defenitivt övervägande. Mitt hår, som hittils alltid varit rätt platt och tungt, har äntligen fått lite volym! Det märks direkt efter att jag duschat hur mycket luftigare det känns. Dessutom orkar det locka sig lite. Att duscha tar mycket mindre tid då jag inte behöver tvätta bort schampoo, utan jag tvättar först hårbottnen med balsam och sen sätter jag ett mer vårdande balsam i längderna och sen sköljer jag bort allt på samma gång. Inte en endaste gång har håret kännts "flottigt". Dessutom är det väldigt billigt, som tvättbalsam använder jag just nu Coop Extras balsam som kostar 1,20€ för en halv liter. Som vårdbalsam har jag just nu ett balsam från frisören som jag haft från förut, som råkade vara fri från silikoner, alkoholer och sulfater... men funderar på att byta till ett lite mer vårdande.

Det är dock inte så enkelt som det låter (att köpa nytt balsam menar jag), då man måste vara väldigt noga med att kolla så att balsamet inte innehåller vissa ämnen. Skulle köpa balsam i fredags och jag hittade inte ett enda som var godkänt. På lockig.se finns listor med godkända balsam, samt en lista på vilka ämnen man ska undvika, så ett tips är att kolla igenom listan och därifrån välja ut några balsam att söka efter... Istället för att gå egenom innehållsförteckningen på varenda balsamflaska som jag försökte mig på :D 

Visserligen har jag bara använt mig av denna metod i en vecka så det är kanske lite för tidigt att säga hur det verkligen har fungerat på håret, men om det fortsätter såhär vill jag rekommendera det åt alla! Men man måste vara beredd på att göra vissa förändringar. Stylingprodukterna skippar man nästan helt. Likaså fönen, plattången osv. Det finns listor på vilka stylingprodukter som är godkända, men de flesta är inte det. Jag har inte använt mig av varken stylingprodukter eller värmeverktyg nästan alls, så för mig var det inga problem. Det kan det verka lite jobbigt att behöva vara så noga med vad allt "får innehålla"... men annars är det inga problem :)


Här ser ni mitt hår just nu.. har just kommit ur duschen så det är fortfarande helt blött, haha :D Har inte kammat det (kammar inte håret alls, det reder typ ut sig själv när det torkar) Men ni ser att det faktiskt är lite lockigt!


 

Här är håret innan. Tycker själv att det ser väldigt platt och livlöst ut, åtminstone på första bilden... usch!!
På andra bilden ser det visserligen glansigt ut, men det har ju absolut ingen volym alls.


Blev ett lååångt inlägg det här... men nu vet ni! Om det är något ni funderar, gå in HÄÄÄR, så får ni svar på typ allt.

Inga kommentarer: