fredag 12 oktober 2012

FIVE THINGS

Eftersom det ofta blir ganska ytligt här på bloggen, tänkte jag ta och skriva ner fem mindre ytliga saker om mig som ni (antagligen) inte visste!  

1. Jag är väldigt vetgirig, och ser jag ett ord/namn eller begrepp jag inte riktigt förstår, googlar jag upp det genast då jag har tillgång till en dator. Kan sitta i timmar och läsa om fenomen som inte egentligen har någon betydelse. Det har hänt sig att jag suttit och läst om solar plexus eller seriemördare sådär bara för att... ok, DET DÄR LÄT CREEPY :D Men det är bara för att jag vill veta saker!

2. Jag är väldigt bra på att pressa mig själv. Sätter jag upp ett (rimligt) mål, så ger jag i princip aldrig upp innan jag nått det. Det kan handla om en så liten sak som att göra 5 armhävningar till fastän det känns som att  armarna kommer att domna bort...

3. Jag är extremt fascinerad av rymden. Det är typ det häftigaste jag vet! Älskar att veta saker rymden, om typ nebulosor, supernovor och neutronstjärnor. (Visste ni t.ex. att 1 liten kubikcentimeter av en neutronstjärna väger 1 miljard ton?)  Lite nördigt jag vet, men det är så sjukt intressant! :D Skulle jag inte ha läkardrömmar skulle jag allvarligt fundera på att utbilda mig till någonting inom astronomi.




4. Mina favoritfilmer är antagligen sorgliga och gripande, eller invecklade och svårtolkade. Älskar filmer som man kan grubbla på i evigheter efter att man sett dem, såna som har en "mindfuck" som det så fint heter, på slutet. T.ex. Inception, Shutter Island eller The Prestige.





5. En annan sak som intresserar mig väldigt mycket är människans psyke. Hur vi fungerar, vad våra tankar och drömmar säger om oss. Hur beroenden uppstår och totalt tar över människors liv, som t.ex. droger. Hur svaga vi är att kontrollera vår vilja fastän förnuftet säger något helt annat. Det finns helt enkelt så mycket fakta om oss själva som vi inte har en aning om.


Nu blir ni väl helt creeped out och tror att jag är någon maniac som sitter och googlar om alla möjliga
konstiga saker, vilket i och för sig stämmer till viss del ;), men till mitt försvar kan jag väl säga att jag alltid har haft ett behov av att veta saker. Tror att det finns lite vetgirighet i varenda en av oss, en strävan till att få förklarningar... eller det vill jag tro i alla fall? Vissa har väl bara lite mer av den sorten! ;)


Inga kommentarer: