måndag 6 augusti 2012

Strength comes from the inside

Jag har bestämt mig.

Jag ska börja ta hand om min kropp lite bättre. Jag ska framför allt börja se över mina kostvanor, och börja äta lite mer som jag borde. Och för er som tror att jag är en sån som bryr mig om och räknar kalorier för allt jag stoppar i mig, kan jag informera er om att ni har VÄLDIGT FEL. Visst äter jag någorlunda nyttigt och så, men inte som jag borde. Jag brukade vara noga med kostvanorna, men på senaste tiden så har jag verkligen tappat greppet. Nuförtiden har jag ett otroligt sötsug hela tiden, som inte brukade finnas där förut. Jag är inte van med att ha cravings för sötsaker varenda dag... Visst har jag alltid varit en gottegris, men jag har kunnat kontrollera det. Nu ger jag efter för varenda frestelse, om vi säger så. Jag äter alldeles för sällan också, vilket  gör att sötsuget blir ännu värre. Och jag lovar, jag mår inte ett dugg bättre efteråt av att äta något sött bara för att jag är sugen. Visst kan man unna sig ibland, men att äta sånt varenda dag gör ingen varken lyckligare eller nöjdare.

Träningen har jag inga problem med, det är snarare så att jag borde anpassa kosten lite mer så att den gynnar träningen och ger bättre resultat. Det är inte så stor idé i att springa röven av sig på planen eller gymma i 1,5 timme om kroppen inte har något annat än några kaffekoppar, möjligtvis en liten matportion och typ en bulle, att återhämta sig på. Och att dricka vatten ska vi inte ens tala om, det är jag usel på. När skolan börjar måste jag verkligen anstränga mig... det har hänt sig att jag efter en skoldag har rusat iväg på en 1 h 45 min träning med inte mycket mer än morgonmålet, typ en kaffekopp och en smörgås, i magen.

Nu handlar detta absolut inte om att jag vill banta, eller följa någon diet (har aldrig trott på dieter). Och inte heller om att räkna kalorier.  Jag vill bara ta hand om min kropp, och må bättre på köpet. Jag vet att det antagligen finns många som lever väldigt mycket ohälsosammare än jag, som varken tränar eller äter bra. Men jag vill att min kropp ska må så bra som möjligt, så därför tänker jag ta hand om den så gott jag kan.

Och det tycker jag att ni också ska göra. Vi har bara en kropp och den ska vi leva med hela livet. Om det känns som att den inte mår bra, GÖR NÅGONTING ÅT DET. Alla kan göra en förändring och förbättra sina levnadsvanor... och alla kan lära sig att älska träning, ingen är född som en soffpotatis. Ge det bara lite tid, förändringar sker inte över en natt. Man behöver bara hitta motivationen och viljan, då är allt möjligt.

Strength comes from the inside.


4 kommentarer:

Erika sa...

tä kåm besta citati nagang "ingen är född som en soffpotatis" så bra! Å bra skriva, tzändär igen mi... :)

Jennie sa...

Haha, joo säkert ett tokodee citat som lever kvar i världshistorien! :D Tackar :)

Aidai sa...

Oh girl! Ja er precis inne på sama bana i höst. Undi somarn har int ja hända na ana än arbeit 24/7 å iti na jogurt nu som då = MEGAsötsug som ja int alls hadd tå ja i våras såå till ti take care of myself å åt regelbundet 5 gang om daan,trään och planer så int i vaalt fö mytsi stress. Men nu i somar? Int na träning, stressa ti tusen å alldeles feil mat. Å usch va kroppi miin er naaleis energilös å mår verkligen int na bra. Nää-ä, ja dsär sama som tu! Tar mi i kraga å tar hand om min kropp! Nu kör vi! Tack för kicken! :) Ha det bra!

Jennie sa...

Jepp, tsänder igen mi alldeles för väl.. :/ Män naleng ska int i få fortseti sådee, hä har ja baa bestämt! ;) Såleng viljo finns så gar allting. Lycka till & ha det så bra själv!