söndag 13 maj 2012

svar på kommentar




Anonym sa...
Superbraa inlägg! :) Hur ofta ska man klippa sig, alltså ta bort det nötta då från hårtopparna då man vill spara långt hår? :)


Svar: tack ska du ha! :) joo glömde bort att nämna det... :D Tänker svara i ett inlägg istället! Håret växer ju olika snabbt från person till person, men 1 cm/månad är väl ett genomsnitt :) Så klipper man bort 3 cm var tredje månad, så är det ju ganska logiskt att det inte blir längre... Jag brukar klippa mig ungefär 3-4 ggr i året, och då runt 1½ cm :) Men i mitt fall är det ju lite annorlunda, för min mamma klipper mig... och om jag säger 1½ så klipper hon bort det och inget mer :D Känns ju kanske lite onödigt att gå till en frisör salong var tredje/fjärde månad och klippa bort 1½ cm, det är ju ändå inte gratis. 

Det beror ju också på hur nött hår man har från början förstås... men man brukar ju känna på sig när topparna håller på att bli jätteslitna. Men om man inte har så jääättteslitet hår så tror jag det räcker att klippa bort 2 cm var 4 månad... men det är som sagt ingen vits att försöka spara håret om det är jätteslitet, de kluvna topparna "kryper uppåt" och håret blir ännu risigare. Att spara låångt hår är en lång process, om man vill att det ska se friskt ut också. Tålamod krävs!

Sen går det ju förstås att köpa extensions om man vill ha långt hår jättesnabbt :D Men själv skulle jag aldrig ha det (inte för att jag behöver det men...), fattar bara inte vitsen att ha långt hår om det inte är äkta. För det syns faktiskt om det är fake... och så kostar det också och man måste byta ut dem med jämna mellanrum. Nej, nej... äkta ska det vara om man ska ha långt hår :D Men det är ju förstås min åsikt! Sen så finns det ju de som har så tunt hår så det helt enkelt inte kan bli långt, och då förstår man ju om de vill ha förlängningar.

Hehe, känner mig som nåt värsta wannabe-pro här, vilket jag absolut inte är :D Men en hair-care-addict är jag, så en hel del har jag läst och lärt mig.... :D Kunde babbla på i evigheter om det här, haha!

Inga kommentarer: