lördag 12 maj 2012

Hårsnack (långt inlägg)

1 år sen...

...7 månader sen...


nu.

Minns när jag började spara för mer än 2 år sen (2010)... då hade jag axellångt hår som var sviinrisigt och sönderfärgat/plattat. Tänkte att "det här kommer aldrig att gå, jag kommer aldrig få långt hår igen" men jag ville ändå pröva. Använde inte plattång en enda gång under hela 2010, och har rört den mindre än 10 gånger sen dess. Gissar på 7 gånger. Först var det väldigt svårt att sluta fixa/platta/föna, eftersom jag började platta håret när jag gick typ på 5:an... men nu skulle jag aldrig orka fixa håret på morgnarna längre :D Mitt hår är faktiskt inte så särskilt risigt... lite torrt i topparna förstås, och i bland kommer de dagar då det ser så nött ut att jag får lust att klippa av allt. Men då beror det oftast på att jag somnat med blött hår, eller på ett dåligt balsam...

Tips till er som vill spara långt hår: 
Steg 1, är att klippa bort allt det risiga. Hår är dött material, dvs. ingen produkt kan reparera kluvna toppar eller väldigt skadat hår. Det finns produkter som kan "limma ihop" topparna , men det betyder inte att de försvinner. Det finns också produkter som lägger sig som en hinna över håret och får det att verka friskare, men den effekten försvinner efter några dagar. Det finns förstås bra schampoo/balsam/hårinpackningar som förebygger, dvs. förhindrar att man får slitet hår. Men de reparerar inte.

2. Sluta fixa håret. Gör helt enkelt inte någonting åt det. Plattången, hårfönen och locktånger sliter på håret, även om värmeskyddsspray förhindrar det lite. Försök att låta håret vara ofixat inne i veckorna, och om man vill locka/platta på helgerna eller på finare tillfällen - använd värmeskyddsspray.

3. Försök att inte färga så ofta. Är man blondin med färgat brunt hår är det ju förstås inte så kul när utväxten börjar synas jättemycket :D Men då går det ju att färga bara utväxten. Blekning är förstås allra värst, det sliter enormt mycket på håret. Bleker man hela håret från rot till topp får man räkna med slitet hår. Själv brukar jag slinga håret typ 1 gång/2,5 månad, och det är klart att det sliter lite. Men jag slingar oftast bara roten, så ingen större skada skedd :)

Några andra tips vet jag inte om jag har... en bra hårinpackning är förstås att rekommendera :) Sen så vill jag påminna om att det inte går att med hjälp av någon produkt, få håret att växa snabbare än det gör naturligt. Man vill ju så gärna tro på s.k. supermedel, som gör att håret växer 3 cm i månaden. Tabletter för håret kanske gör att det växer lite snabbare och blir lite starkare, men jag tror inte att skillnaden är så stor. Så ni som tror stenhårt på typ ricinolja... njaae, har aldrig trott på det. Det går bara inte. Det som gör att håret växer lite snabbare om man använder den är att man masserar hårbottnen, vilket gör att hårsäckarna aktiveras. Det är inte själva oljan det beror på. Tror att skillnaden är densamma ifall man bara masserar hårbottnen typ 5 min/dag... sen så gör ju oljan antagligen att håret blir lite glansigare, men det börjar inte växa snabbare p.g.a. den.

Nu är jag ju inte heller någon frisör :) Men jag har läst mycket, och så har min mamma varit frisör i mååånga år. Det finns ju också många dåliga sidor när man har långt hår... det fastnar och är allmänt jobbigt ibland. Men jag kan ändå inte tänka mig att klippa av det, iaf inte just nu :)

Wow, kolla vilket superlångt inlägg jag fick till! :D Men jag tänkte att eftersom jag typ aldrig skriver om skönhetssaker, så kan jag ju iallfall testa en gång :)

9 kommentarer:

elinW sa...

Intressant inlägg! Ger mig hopp.. :) Jag hadd ju exakt lika riso håår å lika blondera tå ja klippt ååv "allt" å burja spara! Så vem vet, om 2 år kanske jag har lika lang hår som tu har nu? ;)

Jennie sa...

Thanks alot! :) Japp, hä er ja säker på att du har! ;) Tu hadd jo noo hä från fösta burjan så :)

Anonym sa...

Superbraa inlägg! :) Hur ofta ska man klippa sig, alltså ta bort det nötta då från hårtopparna då man vill spara långt hår? :)

Jorunn sa...

Underbart hår du har! (:

Jennie sa...

Oj tack! =)

Mindy sa...

Åh tack GÅRR myki Jennie fö dehär inlägget! Blev inspirerad och myki smartare! Du är jätte vacker och har såå fint hår! Och jag gillar din blogg till fullo! Keep it up!! :)

Jennie sa...

Oj tack ska du ha Mindy! =) va glad ja blir =D

JonnaMustonen sa...

Herregud va fint håår du har !! :o

Jennie sa...

Tacktack, desamma! :)