måndag 23 januari 2012

politik å sånt

 idag!
jag har världens snyggaste kissemisse =)

Som ni förmodligen vet så ska Finland få en ny president snart... tycker det är intressant att följa med "debatten" på facebook, eftersom alla har så mycket åsikter =D Tror att det kan ha att göra med att en av de två sista kandidaterna är homosexuell? hmmmmmm. Eftersom jag inte får rösta ännu är jag inte så speciellt insatt heller... Men jag bryr mig inte om vad andra tycker, jag tycker åtminstone att det skulle vara jättecoolt om Finland skulle vara det första landet med en homosexuell president. Det är ju klart att man väljer den bästa kandidaten, och inte stirrar sig blind på vad de har för läggning. Vissa påstår ju att han inte skulle kunna vara Finlands ansikte utåt, eftesom att typ en tredjedel av världens länder förbjuder homosexualitet. Men jag ser det rent av som ett framsteg, att Finland skulle vara en föregångare och bevisa att läggning inte ska ha någon skillnad när det gäller att välja representant för landet. Kanske det är dags att någon vågar bryta "reglerna"? I överlag tycker jag att varje människa har rätt till att tycka om vem de vill, oberoende av kön. Men låt den bäste vinna, den andra kandidaten (som vann den första omgången) har bra åsikter han också. Jag bryr mig inte egentligen inte så mycket om vem av dem som blir president, de är båda bra kandidater, och sist och slutligen har de inte så mycket makt ändå. Det är klart att vissa inte kan acceptera homosexualitet pga religion osv... Men hur ska vi kunna bli mer toleranta om vi inte kan acceptera alla minoriteter? Det heter ju trots allt att alla är lika mycket värda. Kan USA ha en mörk president, kan Finland ha en homosexuell. Det spelar faktiskt ingen roll. Vem har egentligen bestämt reglerna? Det är bara något vi människor har kommit på. 

Meningen med denna text är egentligen inte att jag tycker att Haavisto är en bättre kandidat, eftersom jag inte riktigt vet vad han står för, utan att jag tycker det är dags att vi börjar acceptera alla människor så som de är. Go gay-people! :D som jag har sagt förr, världen behöver såna som vågar gå mot strömmen.

Inga kommentarer: