fredag 29 juni 2018

toppturer och crossfit

Halihalå! Norgelivet fortsätter i regniga Tromsø och jag trivs bra förutom att vädret håller på att göra mig galen. Nästa vecka ska vi få sol och värme så försöker intala mig själv det varje gång jag vaknar till en regnig stad.

Har varit ledig i fyra hela dagar i veckan vilket är lite trist då jag gärna hade jobbat, men har försökt utnyttja mina lediga dagar. Tröstar mig med att jag jobbade 23 timmar i helgen och att även denna helg och många veckor framöver är fyllda med jobb. Klart att det är skönt att vara ledig men när man är här för jobb så vill man inte ha för mycket ledigt...

I alla fall, jag utnyttjade mina lediga dagar med att gå hela tre toppturer, två gånger upp för Fløya som är ett fjäll på 860ish meter och en gång uppför Rødtind som är på runt 500m (dock lite jobbigare att bestiga än Fløya). Det har varit blöta, kalla toppturer men fyfasen vad jag älskar att vandra i berg. En stor del av min tid går åt att göra research på vilka fjäll jag ska bestiga näst, haha. Utbudet är nästan oändligt!

Har även tränat fyra pass Crossfit i veckan, så nu känner jag att det är dags för en vilodag. Jobbar ändå dubbelt imorgon så det ter sig ganska naturligt, hehe. Har verkligen älskat träningsformen från första gången, fy tusan vad kul (och jobbigt) det är. Jag utmanar min kropp på ett helt nytt sätt med denna typ av träning. Inför varje träning vill jag typ avboka, men under själva träningen och efteråt känns det så jäkla bra. Svetten rinner i mängder varje gång och det är väldigt bra stämning. Man kan köra på i sitt eget tempo och det blir jobbigt för alla, oavsett vilken träningsnivå man ligger på. Det kostar en del men jag känner att jag kan unna mig det denna sommar!

Slänger in en liten bildbomb från Huskycentret och toppturerna på Fløya. Bilder från Rødtinden kommer i ett senare skede!

torsdag 21 juni 2018

touchdown tromsø

Hej! Ingen uppdatering på några dagar. Det har varit fullt upp med resande, och nu har jag installerat mig i Tromsø. Trivs hittills mycket bra, vädret har varit sisådär (regn 2/3 dagar) men det är skitfint här. Slänger in några bilder jag fotade första dagen då det var bra väder.

Jag och Anna har blivit medlemmar på CrossFit Tromsø och idag körde vi vårt första pass. Så jäkla kul! Ska berätta mer om det sen. Har även jobbat mitt första pass, jobbar bl.a. som personlig assistent vilket jag inte gjort förut så det är lite annorlunda. Har en trevlig klient dock, som faktiskt är finsk så kommer verkligen få finslipa min finska i sommar.

Imorgon ska vi ta oss till nåt som heter Husky Café. Fattar ni. HUSKY CAFÉ. Ett café där man samtidigt kan mysa med Husky hundar. Tror jag smäller av.

fredag 15 juni 2018

15/6/-18


Hej! Bestämde mig för att ta en vilodag igår, kroppen kändes tung och trött. Tror det var ett bra val för idag känner jag mig fit for fight igen! Jag låg och myste med kissen i hängmattan, läste min bok och var även ute och gick lite i skogen för att testa vandringskängorna inför Norge. Riktigt skönt faktiskt!

Nu har jag ätit frukost och druckit morgonkaffe (slöa morgnar är najs men jag önskar jag orkade ta mig upp tidigare än 10 varje morgon...). Det har varit en bra dag hittills! Har fått semesterersättning från förra sommaren i Norge, vilket jag inte alls hade räknat med, så det var en mycket trevlig överraskning hehe. Har även blivit godkänd med marginal på min sista tenta, så nu är jag officiellt fri från skolan! Så skönt. Bra start på dagen.

Nu har jag tänkt ta mig ut på en löprunda på 30-40min, i långsamt tempo. Senare idag ska jag köra ett ben- eller helkroppspass på gymmet (plus de intervaller jag inte klarade av förra gången). Ska försöka tvinga med mig min bror, får se hur det går ;)

ps. Orsaken till varför jag så awkwardly står och håller i min mobil på det där sättet - detta är mitt liv nu. Mobilkameran har gått sönder så att den inte kan fokusera på långt håll vilket ger helt suddiga bilder. Men det där ser ju så jäkla töntigt ut... får nog se till att reparera den i nåt skede.

onsdag 13 juni 2018

3 DAYS OF TRAINING

Hej alla fina! Kvällen till ära blir det ett simpelt inlägg där jag sammanfattar de senaste dagarnas träningar och vad jag lärt mig under vägen, haha. Dessa inlägg blir ganska detaljerade, mest för min egen skull så jag kan se tillbaka, men KANSKE finns det någon där ute som är intresserad!


I måndags kände jag för att ta det ganska lugnt eftersom jag ville vara pigg i benen inför 10km löpning nästa dag, så jag begav mig ut på en cykeltur. Cykling känns som en väldigt bra form av LISS (low intensity steady state) för de dagar då man vill träna något men inte köra intensivt. Man kan cykla ganska långt och ganska länge utan att bli särskilt trött, men ändå höja pulsen litegrann. Jag cyklar överallt i Uppsala så är rätt van med den typen av rörelse, vilket gör det till bra återhämtningsträning. Det blev en ganska lång runda ändå - jag har ingen snabb cykel utan snarare en "mommo-cykel" (vet inte vad jag annars ska kalla den) men försökte hålla lite tempo ändå. Och jag fick min hängmatta från Halpa-Halli vilket var målet! ;)


Igår hade jag alltså bestämt mig för att springa min första mil "på flit". Har ju spelat fotboll i många år där man förstås springer långa sträckor på planen och under intervallträningar, men det är inte alls samma typ av träning. Tror faktiskt inte att jag någonsin har försökt mig på att springa en mil i jämnt tempo. 

När jag satte igång var det svårt att veta vilket tempo jag skulle lägga mig på (tanken var att springa i jämn fart under hela rundan, med lite ökning i slutet bara för att sluta starkt). Först var målet att springa på under 60 min, men jag insåg ganska snabbt att jag nog lätt orkade hålla under 5:30/min så jag ändrade mig till under 55 min. Klarade det målet med lite marginal och kände även efteråt att jag hade orkat ge mer, vilket är en trevlig känsla inför framtiden! Det är verkligen ingen supertid men det finns inte heller många uthålliga muskelceller i min kropp, haha. Så i det stora hela är jag nöjd, nästa mål är 50 min vilket jag tror jag kan fixa. Måste dock hitta en mindre kuperad runda, nu hade jag flera backar att ta mig upp för vilket gör att det går långsammare. Mindre asfalt hade också varit najs.


Idag åkte mamma och jag till stan för att gå i lite affärer och käka lunch. Jag var mest ute efter vandringskläder och eventuella loppis-fynd, men kom hem tomhänt. Verkligen helt okej, jag försöker att bara köpa saker jag verkligen vill ha. Hade även tänkt kolla in ett nytt utegym som min farbror tipsat om, men det blev så att vi bara körde förbi. Hade varit kul att testa det, men nu i efterhand var det nog ett bra val att åka hem. Hade stämt träningsdejt med min vän Christine, och körde ett överkroppspass ur min träningsguide. Blev väldigt trött under passet och kroppen kändes tung som tusan, men jag lyckades ta mig igenom själva styrkedelen och det kändes ändå bra efteråt. 

Till detta pass hörde också en HIIT-del, högintensiva spurter på löpband och cykel. Kände mig ganska pigg och taggad så bestämde mig föra att köra. HIIT-passet bestod av 6 x 30 sek spurter på avstängd löpmatta (deadmill sprint), 6 x 30sek vanliga spurter och 6 x 30 sek på cykel. Riktigt najs pass i vanliga fall men deadmill sprints tog totalt KÅL på mig och jag klarade bara av en vanlig spurt innan jag blev tvungen att lägga av. Har aldrig förr behövt avsluta ett pass i träningsguiden, men nu kändes det bara fel och som att kroppen inte ville mer. Var väldigt sur för att jag inte klarade av att slutföra passet, men efter att jag tagit mina grejer från omklädningsrummet kände jag illamåendet bubbla upp och blev tvungen att kräkas?! Har bara kräkts en gång tidigare pga ansträngning under någon fotbollsmatch. Kombinationen av sushi-buffé under dagen och hård ansträngning gjorde att min kropp bara "nope". Note to self - lyssna på din jäkla kropp. Nu i efterhand fattar jag ju att jag måste planera mina intensiva pass bättre så att jag får ut det jag vill av dem. Imorgon blir det alltså en lugnare dag!

p.s. Jag hoppas att mina screenshots från Runkeeper inte gör mina inlägg träningshetsiga? Dessa inlägg är till för att dokumentera hur jag tränar så jag kan se tillbaka på det och kunna göra saker bättre. De är inte till för att uppmuntra till att man måste träna varje dag, för det SKA man inte. Jag har medvetet tagit bort kalorimängden från screenshoten för det är INTE fokus på det i den här bloggen, och det är också viktigt för min egen skull att inte lägga någon vikt på den siffran.

tisdag 12 juni 2018

train like there's no finish line

Hej alla fina, hoppas ni haft en bra dag hittills! 

Bestämde mig för att bloggen behövde en ny header nu när jag gått mer in på tränings-spåret, så töntade runt på bakgården innan mitt pass och fotade lite. Kul också att ha "formbilder" såhär i början av sommaren så kan jag se hur jag utvecklas :) Rätt nöjd med bilderna faktiskt, det är jag liksom. Rätt och slätt. Varken pinnsmal eller superfit, men stark och hälsosam. Känner att det är en bra grund att bygga från i sommar.

Juste, har nog inte nämnt det än - om en vecka flyttar jag till Tromsø där jag ska bo i två månader för att jobb och förhoppningsvis mycket träning och fina vandringar. Bodde i Norge förra sommaren också men då två timmar söder om Oslo där det var betydligt varmare men också mycket längre till bergen. Tromsø ligger ju norr om hela Sverige och har i princip arktiskt klimat (tacka vet jag golfströmmen ändå som gör det beboeligt), men jag tror att naturen kommer att kompensera. ÄLSKAR berg och vandring så tror detta kommer bli en toppen sommar. Längtar!




måndag 11 juni 2018

back on track

Hej alla fina! Har kommit ur min post-tenta svacka och är på bra humör igen. I helgen har vi firat min käre lillebrors examen. Plötsligt är han liksom så pass gammal att han snart ska börja på universitet (?!). Jag är alltid lika chockad över att liksom är där jag var för fyra år sen, men det är ju rätt logiskt då han är fyra år yngre *ba dum tss*. Ni som har yngre syskon fattar, man tänker liksom att de inte ska växa upp lika snabbt som man själv haha. Åh mina fina, fina lillebror, som jag tycker om dig.

Träningsmässigt har jag tagit det lite lugnare. I lördags kände jag för att röra på mig lite efter all smörgåstårta (hehe), så det blev en kort springtur och ett HIIT-pass på 20 minuter. HIIT är min favorittyp av träning då jag har lite ont om tid, man blir döslut men det är snabbt över. Det finns också mängder av sätt att variera HIIT. Jag brukar oftast köra 30 sek övning och 30 sek vila. Det är viktigt att vilan är tillräckligt lång så att man återhämtar sig lite och orkar köra 30 sek intensivt igen. Rekommenderar!

Igår (söndag) körde jag iväg till Vasa för att hänga med lite Uppsala-vänner. Min kompis Laura jobbar på Vasa Centralsjukhus i en månad, så jag och min vän Ida från Seinäjoki och hennes kille åkte för att hälsa på henne. Mycket trevlig dag. Kom hem sent också så det blev en välbehövd vilodag.

Nu ska jag äta upp min mat och sen dra iväg på en cykeltur. Ska vila upp benen lite för vill försöka springa 10km imorgon (wish me luck, har sprungit det några gånger förut i mitt liv). Tänkte cykla till Kaustby för att köpa en hängmatta, hehe. Hittade en Haruki Murakami-bok på loppis igår som jag länge velat läsa och kom på att vore mysigt att ligga och läsa i en hängmatta. Så det är my mission for the day. Fan, det är rätt najs att vara ledig ändå.

Inga träningsbilder från de senaste dagarna så bjuder på lite bilder från examensfesten! 




lördag 9 juni 2018

FOCUS

Hello beautiful people what is UP? Ehm, det där med att börja blogga igen gick ju sådär. Elva inlägg hittills i år ändå, nästan två per månad ju!! I genomsnitt då, har inte kollat in här sedan april. MEN vet ni vad, nu har jag sommarlov and a lot of time on my hands. Landade i Österbotten igår efter några lediga dagar i Uppsala och Stockholm. Är typ lite apatisk efter att ha tentapluggat tre veckor i sträck och nu är allt plötsligt över och jag är ledig?? I tio dagar till i alla fall. Fattar inte riktigt varför men ofta då jag borde vara som mest euforisk över att jag åstadkommit något och kan lämna det bakom mig så blir jag tom på något sätt? Har i princip varit på dåligt humör i en vecka nu och det är ju inte så najs. Jag kämpar faktiskt hårt med att vända mitt humör och ändra min attityd men det går sådär. Nåväl, I'll get there.



Okej men nu till det jag tänkte att detta inlägg skulle handla om! Jag har alltså gått och anmält mig till ett OCR (obstacle course race) som går av stapeln i mitten av augusti, och tanken är att jag skall dokumentera min träning här! För jag tycker det är kul att blogga men orkar inte riktigt skriva om livet i allmänhet så jag tänker att det är trevligt att ha något typ av fokus i bloggen. Träningen är ju något som hänger med året runt och som jag tycker är roligt att skriva om. Plus att jag tror att det är kul att kolla tillbaka på hur jag tränade. Maj har inte varit en bra träningsmånad alls, jag blev sjuk efter valborg och kunde inte träna på 2+ veckor vilket verkligen drog ner på mitt träningsflow. Faktumet att jag även rest och varit borta de flesta helger i maj plus allt tentapluggande har gjort att jag inte fått in någon rutin i tränandet vilket har gett mig lite panik. Är annars ingen människa av rutin men när jag inte tränar bra mår jag riktigt dåligt. Sammanfattningsvis ligger jag lite efter träningsmässigt och har typ sämre kondition än i april. Försöker att inte go crazy about it för det är inte hälsosamt. Okej ska sluta babbla nu och skriva om dagens träning istället (alla hurrar)!

Träning 1. Hoppade i bilen efter frukost och körde till den s.k. "sportstugan" (det är faktiskt platsen där min skidkarriär började! Så många fina minnen, att tänka sig hur långt jag tog mig därifrån? :') Skoja, min skidkarriär är en historia med åratal av halvkassa prestationer som fortfarande ger mig blodsmak i munnen och rinnande snor när jag tänker på dem). Ville testa springa på mjukare underlag då jag fått rätt ont i benen när jag sprungit på asfalt/grus. Där körde jag först en lite längre sträcka på totalt 4,5km i två etapper och försökte förbättra min tid på den andra etappen (vilket jag gjorde ganska lätt pga är dålig på att springa längre distanser och kunde vara mycket snabbare om jag bara ansträngde mig lite mer). Sen körde jag sex stycker 100m backintervaller och avslutade med att springa lite i trappor. Helt ok pass, måste verkligen bli bättre på hela spring-grejen. Korta distanser och explosivt kan jag men längre, not so much.

Träning 2. Har inte tillgång till gym så fick köra ett plyometrics-pass ur min träningsguide hemma på bakgården (en typ av hoppträning). Hade inte heller någon utrustning så fick modifiera. Träningsguiderna jag använder mig av i styrketräning är utformade av Natacha Oceane och jag ÄLSKAR DEM (går nog att hitta bara man googlar hennes namn). Jag har köpt både Move. och Cut. och det är ärligt talat två av mina bästa köp i år. Det blev också ett helt okej pass, var lite trött i benen men nöjd!

För att vara tydlig, jag brukar inte träna två gånger om dagen utan det kommer nog bli så nu för att jag har mycket tid och känner att jag måste ta igen. Min tanke nu när jag börja skriva igen är att försöka vara väldigt ärlig i mina inlägg och inte få det att verka som något det inte är, för jag känner att många som bloggar/vloggar/instagrammar om träning glamouriserar det så himla mycket. Jag har en tendens att börja träna jättemycket efter en period av sämre träning pga ångest vilket är tråkigt men vet ni vad, jag jobbar på det. Typ. Jag försöker jobba på det. Jag älskar verkligen att träna och jag känner att sättet jag tränar nu och det jag tränar inför gör att fokuset ligger mycket mer på prestation och inte på utseende vilket är SÅ najs. Med det sagt ska jag nog göra upp ett schema för de kommande tio dagarna så att jag tränar bra men ändå får in välbehövlig vila.

Men nu, godnatt!


tisdag 20 mars 2018

en enda röra

Hej alla fina!

Vi har äntligen fått flytta tillbaka till vår riktiga lägenhet. Känns SÅ bra, det blir superfint verkligen. Blir så kul att få inreda och verkligen göra stället till mitt eget. Känns också fantastiskt att jag hittat en så himla fin roomie som gör allting så mycket roligare.

Vad har hänt sen senast då? Snart har det fasen gått en månad sen vi kom hem från Sri Lanka, och tiden har som vanligt flugit iväg. Har hunnit ha min anestesiplacering (som i princip handlar om att söva ner folk inför operation) här i Uppsala, vilket var riktigt kul. Blev väl ganska enformigt efter ett tag men när det väl hände lite mer akuta grejer så var det intressant. Fick vara med om en del omvälvande grejer också; se ett barn födas till världen genom kejsarsnitt och vara med om situationen där en mamma skiljdes från sin 10-åriga son i slussen till operationssalen efter att man samma dag konstaterat en aggressiv hjärntumör. Känslan man såg i mammans ögon hade jag inte önskat min värsta fiende.

När vi ändå är inne på omvälvande grejer; just nu har jag mitt patologiblock, och i morgon ska jag vara med om min första hellånga obduktion. Från början till slut liksom. Har ju sett delar av obduktion under tidigare terminer men nu blir det hela processen. Jag känner mig ärligt talat helt slut, orkeslös och likgiltig för tillfället, och har egentligen inte alls lust att vara med om en så pass "brutal" grej just nu. Men man kan ju inte direkt skippa det heller. Inte bara för att det är obligatoriskt, men också för att detta är vårt enda tillfälle att vara med från början till slut. Behöver nog sova ordentligt i natt så kanske jag har en chans att känna mig lite utvilad imorgon.

Det är så mycket tankar som snurrat i huvudet de senaste veckorna. Det är liv, död, sorg, kärlek, empati, likgiltighet och avtrubbning i en salig röra. Ibland undrar jag hur jag någonsin skall kunna bli sådär professionell och saklig som man behöver vara vid vissa tillfällen, och ibland tycker jag att jag känner mig helt känslomässigt avtrubbad. Ibland känner jag alldeles för mycket och ibland ingenting alls. Det är nu som det här yrket börjar kännas lite mer på riktigt, och jag antar att dessa mini-kriser hör till när man börjar inse vidden av sin framtida roll. Jag hoppas bara att jag orkar. Att jag orkar bli så bra som jag vill bli.

Det här inlägget blev en enda röra. Men det kanske speglar mitt känslomässiga tillstånd på ett viss. Nu ska jag gå och lägga mig.

fredag 16 februari 2018

AYUBOWAN

Hej! Blev inte så mycket bloggande här i Sri Lanka som jag hade tänkt, men har helt enkelt inte haft så mycket lust att blogga hehe. Slänger in lite bilder från Colombo, från vår weekendtrip till Bentota och från vår resmål hittills: Sigiriya och Ella. Vi har även besökt Kandy men har inte mycket bilder därifrån. Nu är vi i Mirissa, som är en väldigt mysig strandstad. Här ska vi vara i några dagar och förhoppningsvis snorkla, surfa och vara på stranden. Min mobilkamera har typ gått sönder så nästan alla bilder är Sigrids (därför jag är med på typ alla bilder haha...).

Nu ska vi till stranden!